صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 19 اردیبهشت, 1403

مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز باید متوقف شود

بر اساس اعلام مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی تبریز متوقف و هر ۲ واحد گازسوز شده است.

به گزارش صاحب دیوان، مازوت سوزی در نیروگاه‌های حرارتی خطرات زیادی برای سلامت انسان و محیط زیست دارد. مازوت یک نوع نفت کوره با کیفیت پایین و ویسکوزیته بالاست و در ایران و سایر کشورها برای تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی استفاده می‌شود. احتراق مازوت منجر به انتشار گاز سمی دی‌اکسید گوگرد می‌شود که می‌تواند سلامت انسان را تهدید کند. همچنین، مصرف مازوت موجب آلودگی هوا و افزایش غلظت گوگرد دی‌اکسید می‌شود که عوارضی نظیر احساس سوزش در بینی و گلو، مشکلات تنفسی، درد قفسه سینه و افزایش احتمال بیماری‌های قلبی و عروقی دارد. علاوه بر موضوع سلامت، مصرف مازوت برای نیروگاه‌های حرارتی نیز هزینه‌زا و خسارت‌بار است. استفاده از مازوت موجب افزایش ۵۰ درصدی هزینه تعمیر، نگهداری و بهره‌برداری نیروگاه‌های حرارتی می‌شود. ازاین‌رو، استفاده از روش‌های دیگر و منابع انرژی تجدیدپذیر می‌تواند به عنوان جایگزین مناسب‌تر برای مازوت در نیروگاه‌های حرارتی مورد استفاده قرار گیرد.

در ماه‌های اخیر با افزایش آلودگی هوا و عبور شاخص‌های آلایندگی هوا از حد مجاز استاندارد در کلانشهرهایی همچون تبریز، حساسیت مردم را نسبت به موضوع مازوت سوزی نیروگاه‌ها دو چندان نموده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در خصوص مازوت‌سوزی نیروگاه تبریز گفت: با پیگیری‌هایی که در این خصوص انجام گرفته است، در حال حاضر مازوت سوزی نیروگاه حرارتی تبریز متوقف شده است. وی با اشاره به پیگیری نصب فیلترهای مجهز به منظور جلوگیری از انتشار گازهای خطرناک از نیروگاه تبریز و تشکیل پرونده قضایی برای این امر عنوان نمود که ما همواره در کنار مردم و همچون دوستداران محیط زیست یکی از مطالبه‌گران محیط زیست هستیم و به‌صورت مداوم پیگیر این امر هستیم.

در روزهای اخیر با توجه به افزایش شاخص‌های آلایندگی هوا در تبریز، موضوع از طریق معاونت عمرانی استانداری پیگیری و اقداماتی جهت توقف یکی از واحدهای مازوت‌سوزی نیروگاه انجام شد. با پیگیری‌های مستمر اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی و با همکاری شرکت گاز گزارش شد که مازوت‌سوزی متوقف و هر ۲ واحد نیروگاه حرارتی تبریز گازسوز شده است.

از طرفی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تبریز نیز اطلاعات دقیقی در خصوص سطح آلاینده‌های هوای روزهای اخیر تبریز ارائه نکرده است که علت آن را نقص فنی در این دستگاه‌ها عنوان نمودند که در حال رفع آن هستند.

بر اساس مطالعاتی که در بخش تحقیقاتی دانشگاه‌های تهران، تبریز و شیراز در طی 12 سال اخیر صورت گرفته است، ترافیک عامل 80 درصد آلودگی هوای تبریز و منابع ساکن عامل 15 درصد آن بوده است؛ به شرطی که نیروگاه‌ها مازوت‌سوزی نکنند و گازسوز باشند. البته باید به این موضع نیز اشاره نمود که سوخت ناقص خودروها  و دیگر سوخت‌های غیراستاندارد کارخانجات و بخش‌های صنعتی تنها عامل آلودگی هوا نبوده و دیگر عوامل اجتماعی را نیز بایستی مدنظر قرار داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی، کاهش مصرف سوخت گاز در مصارف عمومی را عامل مهمی در حل مشکلات و دغدغه‌های محیط زیستی عنوان نمود و افزود که برای داشتن محیط زیست پاک، تمامی دستگاه‌های کشور  بایستی همت خود را بکار گیرند و اجرای قوانین هوای پاک به یک تکلیف قانونی برای تمامی نهاد‌های اجرایی و نظارتی و عموم مردم تبدیل شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت