صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 30 اردیبهشت, 1403

پل تاریخی خ‍َنه‌یی مراغه در آستانه نابودی کامل

پل تاریخی خ‍َنه‌یی (خانقاه) یکی از پل‌های تاریخی و قدیمی استان‌ آذربایجان شرقی، این روزها در آستانه‌ تخریب و نابودی کامل قرار دارد.

به گزارش صاحب دیوان، پل تاریخی خ‍َنه‌یی که با نام پل حاج محمد باقر خانقاه نیز معروف است، از پل های قدیم مراغه بوده كه در دوره ایلخانی بر روی رودخانه خانقاه تاسیس شده است. این پل تاریخی دو دهنه جناغی دارد و در ساخت بدنه آن از آجر قرمز چهار گوش و برای پایه‌های آن از سنگ قالبی سنجان مراغه استفاده شده  است. در گذشته، این پل به عنوان مسیر ارتباطی بین شهر مراغه با شهرهای ملكان، میاندوآب، شاهین دژ و روستاهای پایین دست مراغه بوده و امروزه نیز از آن به عنوان پل ارتباطی روستاها وشهرک صنعتی استفاده می‌شود. این پل به شماره ۳۲۵۹۲ به ثبت ملی رسیده است.

رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری مراغه در خصوص پل خ‍َنه‌یی (خانقاه) چنین می‌گوید : این پل تاریخی در سال ۱۰۲۴ هجری قمری بر روی رودخانه چکان چای ساخته شده و مسیر ارتباطی منطقه مراغه و آذربایجان با کردستان بوده است.

به گفته وی، به دلیل بی‌توجهی‌ اداره‌ کل میراث‌ فرهنگی آذربایجان شرقی و نهادهای زیربط متاسفانه پل «خ‍َنه‌یی»(خانقاه) این روزها اوضاع خوبی ندارد و بخشی از این پل بخصوص قسمتهایی‌ از دیوارها‌ی‌ آن‌ فرو‌ ریخته‌ است‌ و در معرض تخریب قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت