صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 23 اردیبهشت, 1403

به یاد آشیق رسول قربانی

به مناسبت سالروز تولد آشیق «رسول قربانی» از این استاد بنام موسیقی آشیقی کشور یادی می‌کنیم.

به گزارش صاحب دیوان، آشیق رسول قربانی از نامدارترین آشیق ‌های ایران، در 8 اردبهشت 1314 در منطقه قره‌داغ روستای عباس آباد متولد شد. وی در میان آشیق ‌ها به “دده” معروف بود. وی در عرصه موسیقی آشیقی فعالیت می‌کرد و این کار را در سال 1330 در نزد هنرمندانی چون آشیق خیرالله، آشیق حیدر، آشیق کریم حضرتی و عزیز شهنازی شروع کرد. آشیق رسول بعد از کسب تجربه‌های بسیار از اساتید خود، در سال 1343 به اجرای موسیقی و آواز در رادیو و تلویزیون پرداخت.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در دهه 1360، به دلیل ممنوعیت بسیاری از موسیقی‌ها از جمله موسیقی آشیقی، آشیق رسول برای گذران زندگی به پارچه فروشی روی آورد؛ اما در کنار کار خود، آوازهایی با مضامین انقلابی و مذهبی را شروع کرد. با گذشت زمان و توجه و اهمیت به این ژانر موسیقی در ایران، سبب ترویج و رشد دوباره موسیقی آشیقی شد. همین امر باعث شد تا آشیق رسول از سال 1364 فعالیت موسیقی خود را از سر بگیرد و با شرکت در جشنواره‌های موسیقی داخلی و خارجی موفق به کسب جوایز ممتازی شود. وی در کشورهای مختلفی چون آلمان، فرانسه، انگلستان، ژاپن، ایتالیا و … به صحنه رفته و اجراهای زیبایی از خود به نمایش گذاشته است.

زندگی این هنرمند در سال 1385 همچون موسیقی دانان بزرگ ایرانی در قالب فیلم مستند به نقد و نمایش گذاشته شد. در یکی از کنسرت‌های موسیقی آشیق که در فرهنگسرای الغدیر تبریز برگزار شده بود، شهردار تبریز، نشان افتخار شهر را به دو هنرمند در این عرصه موسیقی، آشیق حسن اسکندری و آشیق رسول قربانی اعطا نمود و این دو چهره برجسته را زبان و سخن مردم این سرزمین عنوان نمود.

معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی در خصوص این چهره موسیقی چنین می‌گوید :  “آشیق رسول از مدعوین اصلی جشنواره‌های فرهنگی در سطح استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود.  من با آشیق رسول قربانی تمام دنیا را گشته‌ایم و اگر چه او پایین صحنه و پیش از کنسرت‌هایش صحبت نمی‌کند اما روی صحنه قیامت به پا می‌کند”.

آشیق رسول با وجود آنکه سنّ بالایی داشت، اما صدایی با شکوه و بی نظیری داشت. از ویژگی خاص صدای این هنرمند، چپ کوک بودن آن بود که به او این توانایی را می‌داد تا فواصلی را اجرا کند که کمتر خواننده‌ای مرد قادر به اجرای آن بود. متن موسیقی و آوازهای ساخته شده توسط آشیق رسول، در عین سادگی کلامی، از نظر محتوی عمیق و پراحساس بودند. یک قطعه کوچک از ساخته‌های زیبای این هنرمند در اینجا آورده شده است.

تئللی سازی قویدوم یئره

سوُزلریمی وئردیم یئله

آشیقی دیم گوُزل ائله

ائل ده منه ناز ائیلدی

تئللی ساز آواز ائیلدی

این چهره‌های ماندگار موسیقی آشیقی ایران در 6 مهر سال ۱۳۹۳ دچار عارضه قلبی شد و در سن هشتاد سالگی بر در بیمارستان امام رضای در شهر تبریز دار فانی را وداع گفت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت