صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 26 اردیبهشت, 1403

تبریز لایق کسب عنوان پایتخت کتاب ایران است

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی: آذربایجان شرقی بعنوان یکی از استان های برتر در حوزه نشر، لایق کسب عنوان پایتخت کتاب ایران است.

به گزارش صاحب دیوان، معاون فرهنگی و رسانه ای استان آذربایجان شرقی در نشست تبیینی طرح های چهارگانه کتاب که روز شنبه و با حضور نمایندگان از موسسات فرهنگی و هنری فعال در این زمینه برگزار شد، عنوان نمود: طبق آمار بدست آمده، ٢ هزار و ۶١٢ عنوان کتاب، مجوز مجوز چاپ دریافت نموده‌اند و ٢ هزار و ١٧٠ عنوان کتاب نیز در استان منتشر شده است که این آمار نشان دهنده میزان توجه و فعالیت چشم‌گیر در حوزه کتاب استان است.

حسن گلی در این خصوص افزود: اقدامات صورت گرفته در عرصه کتاب از سوی سازمان‌ها و موسسات مختلف فرهنگی و هنری استان چه به لحاظ کمی و چه کیفی، پیرامون ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در سطح بالایی بوده است. در صورت هم‌افزایی بیشتر در این زمینه، بی شک استان آذربایجان شرقی در رویدادهای مختلف فرهنگی همچون برگزاری جشنواره‌های کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین استان های پیشرو در عرصه کتاب، خواهد درخشید.

گلی با اشاره به برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب تبریز که در آبان ماه ١۴٠٢برگزار شد، گفت: بعد از دوران سخت کرونا، استان آذربایجان شرقی اولین استانی بود که اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب نمود. همچنین در ۲ سال اخیر در ایام هفته کتاب، بیشترین تعداد برنامه‌های فرهنگی را تدارک دید.

معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل در ادامه با اشاره به طرح‌های اجرا شده در حوزه کتاب و کتابخوانی گفت: اجرای 4 طرح جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، طرح روستا و عشایر دوستدار کتاب، طرح شبکه مروجان کتاب و طرح پایتخت کتاب نتایج بسیار خوبی به همراه داشت و ادامه هم افزایی جدی موسسات و مجموعه‌های فرهنگی هنری در حوزه کتاب می‌تواند نقش موثری در اجرای موفقتر و موثرتر این طرح‌ها داشته باشد.

وی افزود: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین عموم مردم و معرفی کتاب‌های خوب به نسل جدید جامعه یکی از بهترین و مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از انواع آسیب های فرهنگی و اجتماعی بوده و بی شک در تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه نقش بسزایی خواهد داشت. چراکه هدف اصلی از اجرای طرح‌ کتاب و کتاب‌خوانی، افزایش علاقمندی و الفت بین مردم و کتاب است.

در این نشست که با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، نهاد کتابخانه های عمومی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مدیران موسسات فرهنگی و هنری کتاب صبا، گلستان خرد ایرانیان، انجمن خانه داران کتابخوان، آموزش موثر نوجوانان، تبریز شناسی، ندای آسمانی ندای وحی، مهر و ماه و کتاب شهر تبریز برگزار شد، دیدگاه‌های مختلفی از سوی آنها مطرح گردید که نقطه‌نظر مشترک همه آنها در خصوص ترویج کتاب و کتابخوانی، مشارکت جدی سازمان‌ها در اجرای طرح های کتاب محور استان بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت