صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 1 خرداد, 1403

راه‌اندازی نخستین موزه برق و روشنایی تبریز

نخستین موزه برق و روشنایی به مناسبت 22 سالگی برق تبریز با همت تاریخ‌شناس بزرگ این شهر، رضا سرابی اقدم و همچنین شرکت توزیع نیروی برق تبریز، تاسیس خواهد شد.

به گزارش صاحب دیوان، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز در در آیین تجلیل از پیشکسوتان صنعت برق تبریز گفت: دانش و عمل شبانه‌روزی عوامل و نیروهای فعال در صنعت برق آذربایجان شرقی، مثال‌زدنی است و هرنوع مشکل پیش آمده در این بخش با همت و سخت‌کوشی کارکنان و عوامل آن به نتیجه مطلوبی رسیده است.

وی در ادامه افزود:  لزوم توسعه و پایداری صنعت برق استانی و کشوری، بهره‌مندی از تجربیات پیشکسوتان این صنعت است. ازاین‌رو دانش، تجربه و خاطرات این پیشکسوتان بایستی بصورت تاریخ شفاهی ثبت و به نسل‌های حاضر و آینده انتقال داده شود.

قاسم خان والی، ادامه داد: برق و روشنایی در تبریز قدمتی طولانی دارد و اولین کارخانه برق این شهر در سال 1281 تاسیس شد. بر این اساس به منظور پاسداشت زحمات چندین ساله پیشکسوتان این صنعت و ثبت خاطرات این سال‌های متمادی، نخستین موزه برق و روشنایی همزمان با سالروز 22 سالگی برق تبریز با همت تاریخ‌شناس بزرگ این شهر، رضا سرابی اقدم و همچنین شرکت توزیع نیروی برق تبریز، تاسیس خواهد شد.

اکبر فرج نیا، روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تبریز نیز در این‌بار گفت: برای عوامل، کارکنان و پیشکسوتان این مجموعه، خدمت در صنعت برق افتخار بزرگی محسوب می‌شود که توانسته‌اند سال‌های متمادی چراغ راهی برای این صنعت باشند و خانه میلیون ها شهروند و هموطن عزیز را نور و روشنایی ببخشند.

رضا سرابی مجسمه‌ساز و موزه‌دار، محقق و تاریخ‌پژوه تبریزی در ادامه این نشست گفت : علاقه و دغدغه من برای راه‌اندازی موزه برق و روشنایی تبریز این است که آثار تاریخی به جای مانده از دوران گذشته که تولید برق به شکل امروزی وجود نداشت و بخش خصوصی عهده‌دار تأمین آن بود، به یادگار باقی بماند. در این موزه، 500 نوع وسیله روشنایی مورده استفاده از ۴ هزار سال پیش تاکنون، جمع‌آوری‌ و به نمایش گذاشته خواهد شد. البته برخی از این وسایل در موزه شهرداری تبریز به نمایش گذاشته شده است.

وی در ادامه افزود : در ابتدای ورود برق به ایران تنها در منازل اشخاص سرشناس و بزرگ، برق وجود داشت و بر روی تمامی لامپ‌های مورد استفاده برای روشنایی، تصویر شاهان قاجار وجود داشت. این لامپ ها حتی در موزه برق تهران نیز وجود ندارد، اما در موزه روشنایی تبریز به نمایش گذاشته خواهد شد.

سرابی در خصوص راه‌اندازی موزه برق و روشنایی و ثبت خاطرات پیشکسوتان گفت : امروزه موزه‌ها به سمت تاریخ شفاهی پیش می‌روند که نشان از اهمیت بالای آن است. آثاری که از گذشتگان در حوزه صنعت برق تبریز به جای مانده است، قابل ارزش‌گذاری مالی نیست؛ چرا که به همه مردم و نسل‌های آینده این شهر تعلق دارد و بایستی نسل‌های آینده با تاریخ و سختی‌های خدمات رسانی برق در دوران مختلف آشنا شوند.

در انتهای این مراسم، رضا سرابی قبض برق متعلق به دوره قاجار، یعنی ۱۱۸ سال پیش را به عنوان نخستین اثر موزه برق و روشنایی تبریز به مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز اهدا نمود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت