صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 18 اردیبهشت, 1403

ریس و نوقای تبریزی ثبت ملی شد

رئيس اتحاديه قنادان کلانشهر تبريز از ثبت ملی ریس و نوقای تبریز خبر داد.

به گزارش صاحب دیوان، میراث فرهنگی باقی‌مانده از گذشتگان برای مردم هر شهر و کشوری، از ارزش فرهنگی زیادی برخوردار است. این آثار می‌تواند دربرگیرنده آثار ملموس (مانند بناهای باستانی) یا آثار ناملموس (مانند آداب و رسوم یک منطقه، محصولات و صنایع دستی و …) باشد. در ایران، طبق قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی مصوب سال ۱۳۶۷ و قانون مجازات اسلامی ایران در خصوص آثار تاریخی، وظیفه تشخیص آثاری که قابلیت حفظ و نگهداری و ثبت در فهرست آثار ملی را دارند، بر عهده سازمان میراث فرهنگی است.

فرایند ثبت در فهرست آثار ملی پنج مرحله دارد و یک اثر باید دارای حداقل یکی از چند مشخصه اصلی باشد: اثر نشان دهنده مقطعی از تاریخ ملی یا بین‌المللی با بار غنی فرهنگی و تاریخی باشد، اثر در ارتباط با شخصیت‌های برجسته تاریخ کشور یا نشانگر گوشه‌هایی از زندگی، فعالیت یا آثار آن‌ها باشد، اثر در سطح ملی یا بین‌المللی شاخص یک مبدأ تاریخی یا نقطه عطف در تاریخ انسان یا دست‌ساخته‌های او و حاوی اطلاعات جامعی از تاریخ و معارف انسانی، فرهنگ و تمدن بشری تاریخ باشد و یا اثر نزد عامه مردم و عرف مورد احترام یا توجه خاص باشد.

آذربایجان شرقی بخصوص شهر تبریز مهد هنر و فرهنگ بسیاری بوده است و در کنار آثار تاریخی زیبا، در بخش سوغات و محصولات شیرینی نیز از شهرهای معروف در این است. برخی از این سوغات به دلیل قدمت طولانی آن‌ها در سال‌های گذشته با تلاش اتحادیه قنادان این شهر، به ثبت ملی رسیده است که از جمله آن‌ها می‌توان به قرابیه و رشته خطایی اشاره نمود.

در روزهای اخیر نیز با همکاری آقای حمزه زاده رئیس میراث فرهنگی استان و آقای نواداد معاون میراث فرهنگی، آقای صفری نائب رئيس اتحادیه قنادان، آقای پیری و آقای فلسفی، شیرینی ریس و نوقای تبریزی نیز ثبت ملی شد.

رئيس اتحاديه قنادان کلان‌شهر تبريز در خصوص ثبت ملی سوغات و شیرینی‌های محبوب شهر تبریز عنوان نمود از نسل جوان فعال در این پیشه انتظار می‌رود در جهت ارتقاء هرچه بیشتر کیفیت محصولات خود بکوشند و جایگاه والای سوغات و محصولات شیرینی تبریز را محفوظ بدارند تا سنت‌ها و ارزش‌های این شهر به نسل‌های بعدی نیز انتقال یابد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت