صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 20 اردیبهشت, 1403

ربات انسان نمایی که حرف می‌زند و لباس‌ها را تا می‌کند

یک شرکت چینی از ساخت یک ربات بر اساس هوش مصنوعی خبر داد که قادر به حرف زدن بوده و لباس‌ها را تا می‌کند.

به گزارش صاحب دیوان، شرکت چینی UBTech با همکاری هوش مصنوعی باید و ربات انسان نمای صنعتی بنام  Walker S را طراحی نموده که قدرت صحبت و استدلال دارد. این شرکت چینی بعد از تاسیس در سال ۲۰۱۲ میلادی در شنژن، از اولین ربات انسان نمای خود که به اندازه یک اسباب‌بازی بود، این ربات‌های کوچک به تعداد چند صد عدد تولید شدند که تحت عنوان آلفا نام گرفتند و طی مراسمی در سال 2016 بصورت گروهی رقصیدند. آنها همچنین در سال 2017 نسخه دیگری از ربات به نام Dobi را معرفی کردند که در کتاب رکوردهای گینس ثبت شد.

این شرکت چینی به منظور توسعه ساخت ربات‌های هوشمند با اندازه بزرگ‌تر، تیم آموزشی خود را در سال گذشته تقویت نمود. این تیم متشکل از محققان جوانی بود که توانستند در آن سال 7 ربات طراحی کنند. اما از میان آنها، یک ربات که ویدیوی آن نیز توسط این شرکت منتشر شده است، به اندازه انسان ساخته شده که قدرت صحبت و استدلال داشته و توانایی بلند کردن اجسام و تا کردن لباس را دارد.

این ربات که Walker S ینام دارد، یکی از دو ربات انسان نمایی بود که در سال گذشته در هنگ کنگ به نمایش گذاشته شد. این ربات در نشان دادن مهارت های خود در بلند کردن اشیا و تاکردن و همچنین صحبت کردن با همتایان دیگر خود یعنی Figure ، Eve  و Phonix در حال رقابت است.

توانایی صحبت و پاسخ به انسان توسط ربات Walker S با کمک پلتفرم هوش مصنوعی بایدو به نام ارنی امکان‌پذیر شده است. فاصله زمانی که طول می‌کشد تا ربات به سوال انسان پاسخ دهد تقریبا به اندازه مدت زمانی است که همتای او یعنی Figure مجهز به چت بات GPT برای پاسخ دادن نیاز دارد.

با توجه به اینکه نحوه تا کردن لباس توسط ربات Walker S در مقایسه با فروشندگان مغازه‌ها شلخته است، اما از لحاظ سرعت و عکس‌العمل قابل قبول می‌باشد. در واقع همین فعالیت تا کردن لباس و برداشتن و قرار دادن اجسام در جای خود، نشان از میزان انعطاف‌پذیری بالای این ربات است. البته با کمک بات ارنی و ارائه مدل‌های یادگیری بیشتر می توان در آینده فعالیت‌های این ربات را بهبود بخشیده و تکمیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت