صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 21 اردیبهشت, 1403

تبریز و سایتاما احیاگران جاده ابریشم شوند

رییس موزه مدرن هنر شهر سایتاما در ژاپن گفت: شهرهای تبریز در ایران و سایتاما در ژاپن به عنوان نقاط غربی و شرقی جاده ابریشم می توانند و باید احیاگر این جاده قدیمی باشند.

” آکیرا تاته هاتا” ( Akira tatehata) در رویداد علمی و فرهنگی جاده ابریشم با عنوان هنر و فضای مابین ایران و ژاپن در دانشگاه هنر اسلامی تبریز، افزود: تبریز در منتهی علیه غربی و ژاپن در نقطه شرقی این جاده از جمله مناطق بسیار مهم و تاثیر گذار در فرهنگ و هنر و تمدن کشورهای مسیر بوده اند که باید بزرگی و تاثیرگذاری گذشته خود را باز یابند.

وی موسیقی، شهرسازی و معماری را از نقاط مهم و بسیار ارزشمند برای آغاز همکاری ها و تبادلات علمی و عملی بین تبریز و شهر سایتاما دانست و ادامه داد: این عناصر می توانند برای آغاز همکاری ها بین ۲ شهر مهم ایران و ژاپن گام های مهم و موثری بردارند.

تاته هاتا ابراز امیدواری کرد رویداد علمی و فرهنگی جاده ابریشم با محوریت هنر و فضای بین ایران و ژاپن زمینه ساز ایجاد همکاری های ۲ جانبه برای احیای جاده ابریشم باشد.

برای تمدن سازی فرهنگ و هنر لازم است

رییس دانشگاه هنر اسلامی تبریز نیز در این رویداد با اشاره به اینکه هنر در حقیقت زبان رسای انتقال مفاهیم گوناگون از نسلی به نسلی دیگر است که تمام عرصه ها را در بر می گیرد و موجب سیرتکاملی انسان است، افزود: برای تمدن سازی فرهنگ و هنر لازم است که بر این اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی فصل نوینی در حیات جامعه اسلامی باز کرده و دانشگاه ها و مراکز علمی رسالت بزرگی در تمدن سازی دارند.

سجاد پاکزاد گفت: جاده ابریشم ارتباط دهنده ایران و ژاپن در طول تاریخ بوده اند که نگهداری اشیای تاریخی ایران در موزه سایتاما نشان دهنده عمق و اهمیت روابط فرهنگی و اجتماعی بین دو کشور می باشد.

وی با بیان اینکه فرهنگ و هنر بستر ساز توسعه روابط بین الملل در جهان است، ادامه داد: دانشگاه هنر اسلامی تبریز در این رابطه تلاش هایی را شروع کرده و برای احیای جاده ابریشم حقیقی و البته مجازی گام هایی را بر می دارد که بسط همکاری های بین المللی این مسیر را هموارتر خواهد کرد.

پاکزاد تلفیق هنر و صنعت را یکی از اولویت های اصلی دانشگاه هنر اسلامی تبریز برشمرد و ادامه داد: بر همین اساس در رشته های مختلف و گرایش های متنوع همچون طراحی صنعتی، فرش و معماری و شهرسازی فعالیت های مهمی در این مجموعه علمی و دانشگاهی در حال انجام است.

دانشگاه هنر اسلامی تبریز با داشتن سه هزار دانشجو و صد نفر عضو هیات علمی یکی از مراکز بزرگ و مهم حوزه های علمی و هنری کشور به شمار می رود.

این دانشگاه دارای ۱۳ رشته کارشناسی، ۲۶ رشته کارشناسی ارشد و چهار رشته در مقطه دکترا است.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت