صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 19 اردیبهشت, 1403

اولین آهنگ منظومه حیدربابایه سلام در سال ۱۳۴۰

منظومه ی ” حیدربابایه سلام ” سروده ی استاد شهریار، از اشعار محبوب در میان مردم آذربایجان و ترک زبانان است.در واقع ابیات این منظومه ی زیبا، آیینه ی زندگی مردم روستاهای آذربایجان می باشد.

به گزارش صاحب دیوان، پس از انتشار این شاهکار ادبی در سال ۱۳۳۲، آهنگِ ” حیدربابا ” در سال ۱۳۴۰ برای اولین بار توسط استاد آساطور صفریان (نوازنده تار و رهبر ارکست رادیو تبریز) ساخته و با صدای پُرشور و دلنشین زنده یاد بانو فاطمه زرگری پور ضبط و سپس در حضور استاد شهریار اجرا گردید که مورد توجه و پسند عموم بویژه استاد شهریار قرار گرفت.
این آهنگ زیبا، بی اختیار دست هر آذربایجانی پُر احساس را می گیرد و به همراه اشعار، با خود به طبیعت زیبا و پُرشکوه آذربایجان می برد و برای لحظاتی او را از دنیای اطراف خود جدا می کند.
نوازندگان بسیاری در این آهنگ زیبا هنرنمایی کردند که نامشان وزنه ی سنگینی برای اعتبار این اثر باشکوه محسوب می شود.از آن جمله اند: آشوت بابایان، غلامحسین بیگجه خانی، محمدحسین بیگجه خانی، عبدالحسین یزدانی نیا، عزیز رونق زاده و …
گفتنی است؛ این اثر بعدها الهام بخش آهنگسازان دیگر از ایران و جمهوری آذربایجان شد اما اثر استاد آساطور صفریانس بهترین و قابل توجه ترین آهنگی است که تاکنون درباره ی منظومه ی حیدربابایه سلام نوشته شده است.

سیدجواد حسینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت