صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

گردشگری روستایی نیاز امروز بشر

با توجه به ماشینی شدن و شلوغی روزافزون جامعه شهری اکثر مردم به دنبال آرامش و تجربه‌های منحصر به فرد هستند، از این رو توجه بیشتری به گردشگری روستایی شده است.

اگر به دنبال آرامش و به‌دست آوردن تجربه‌ای به یاد ماندنی هستید گردشگری روستایی را برای تعطیلات‌تان انتخاب کنید. در این نوع از توریسم می‌توانید زندگی با آرامش را تجربه کنید. این نوع از گردشگری سفر به مکان‌های طبیعی است که قالب شهرنشینی ندارند، مکان‌هایی که اغلب متکی به کشاورزی بوده و کم جمعیت اند، نقاطی مانند روستاها، مزارع، یا اقامتگاه‌های بوم ‌گردی که برای مدتی کوتاه شما را از زندگی شهری دور می‌کند.

گردشگری روستایی

در این نوع از توریسم، گردشگران می‌توانند از قبل یک روستا را در کشور مقصد که به عنوان منطقه گردشگری شناخته شده انتخاب کنند و زمان اقامت و تعطیلاتشان را در این روستا سپری کنند. آنها در طول مدت اقامت همچون یک روستایی قادرند در صورت دلخواه تمامی کارهایی را که یک روستایی انجام می‌دهد انجام دهند و حتی اگر تمایلی به انجام این کار نداشته باشند ساعت‌ها در طبیعت بکر منطقه وقت صرف کنند.

هنگام سفرهای روستایی کمپینگ زدن، پیاده روی، ورزش در فضای باز و گذراندن وقت برای ارتباط با طبیعت را خواهید داشت. این نوع از گردشگری پتانسیل سفری مسئولیت پذیرتر داشته و تجربه غنی‌تری از این نوع سفر را برایتان به ارمغان می‌آورد.
هنگام این‌گونه سفرها در مناطق روستایی، مسافر واقعاً می‌تواند زندگی محلی را از نزدیک مشاهده کند. در کشورهای در حال توسعه گردشگری روستایی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ خانواده‌های مناطق روستایی از این گردشگری سود می‌برند و توریست‌ها نیز از آرامش و زیبایی منطقه روستایی لذت برده و زمانی را به استراحت واقعی خواهند پرداخت.

انواع گردشگری روستایی

اکوتوریسم/ این سفر به مناطق طبیعی است در حالی که نسبت به دیگر سفرها مسئولیت پذیرانه‌تر و با توجه بسیار بیشتر به مراقبت و حفظ محیط زیست و سایر جانداران انجام می‌شود. این نوع سفر شامل اقامت در پایگاه‌ها یا هتل‌های بوم گردی یا سایر اقامتگاه‌هایی است که از انرژی‌های تجدید پذیر استفاده می‌کنند. اکوتوریسم فرصتی مناسب و خارق العاده برای ارتباط با طبیعت است و مسافران می‌توانند از کوه، جنگل، روستا یا اتراق کردن در کنار رودخانه لذت ببرند. اغلب دوستداران طبیعت این‌گونه از سفر را انتخاب می‌کنند. اکوتوریسم یک گزینه عالی برای تمام کسانی است که به این سیاره اهمیت می‌دهند و سعی می‌کنند تا حد امکان کمترین تأثیر منفی را از خود بر جای بگذارند.

گردشگری جامعه محور/ در گردشگری جامعه محور توریست‌ها از گذراندن وقت با مردم محلی لذت می‌برند. اقامت در میهمانخانه‌ها در مناطق روستایی و اغلب در کنار خانواده‌های محروم یا حاشیه نشین مورد توجه این گردشگران است. این شکل از توریسم تبادل فرهنگی را برای هر دو طرف فراهم می‌کند. گردشگری مبتنی بر جامعه یک مفهوم عالی برای میزبانان است، زیرا نه تنها به آنها اجازه می‌دهد تا افق‌های خود را با ایجاد ارتباط با مردم از سراسر جهان گسترش دهند، بلکه باعث ایجاد شغل و انگیزه در جامعه برای یادگیری مهارت‌ها و زبان‌های جدید و آشنایی با سبک‌های مختلف زندگی می‌شود.

در این نوع گردشگری، پولی که از گردشگران به دست می‌آید در جامعه باقی می‌ماند و امکان توسعه برای پروژه‌های دیگر را فراهم می‌کند که به نفع کل جامعه است.

گردشگری داوطلبانه محیطی/ در این مسیر گاهی اوقات توریست‌های دوستدار زمین به شکل داوطلب محیط زیست وارد عمل می‌شوند. هر داوطلب محیط زیست موظف به حفاظت از زمین است. این می‌تواند شامل باغبانی، کاشت گیاهان یا درختان، حفاظت و نگهداری از جنگل، دریا و…، ساخت و ساز زیستی، پاکسازی و بازیافت زباله و موارد دیگر باشد. یک داوطلب محیط زیست تأثیر مثبتی از خود بر جای می‌گذارد و آگاهی زیست محیطی‌اش را گسترش می‌دهد؛ مفهومی عالی برای همه دوستداران طبیعت که بسیار آموزنده نیز هست.

برای گردشگری روستایی کجا برویم؟

گاهی اوقات این امکان وجود دارد که گردشگران به مدت یک ماه یا بیشتر به مناطق روستایی سفر کنند و با اقامت در آنجا فرصت باغبانی و حفظ محیط زیست را داشته باشند. علاوه بر باغبانی، فعالیت‌های دیگری چون پیاده روی در طول مسیرهای طبیعی زیبا، دوچرخه سواری، قایق سواری در مسیر رودخانه یا دریاچه، بازدید از پناهگاه حیوانات و… هم وجود دارد. گاهی اوقات در گردشگری روستایی توریست‌ها علاقه‌مندند تا از حیوانات کوچک در منطقه مراقبت کنند. این کار تجربه شگرفی است که علاوه برگسترش آگاهی محیطی می‌تواند راهی برای آشنایی با فرهنگ محلی و به‌دست آوردن آموزش‌های تازه در این ارتباط باشد. به طور مثال جالب است بدانید هند با ۶۴.۶۱ درصد مناطق روستایی در کشور، یکی از مقصدهای عالی برای گردشگری روستایی است.
گاهی اوقات برخی گردشگران در سفر به کشورهای دیگر خواهان انجام کارهای کمک‌رسانی در خیریه‌ها هستند، در چنین شرایطی هر توریست قادر است به طور موقت و در زمان اقامتش در منطقه روستایی که برای مثال می‌تواند یک مزرعه چای باشد، کارهایی چون باغبانی، آبیاری، تدریس، خانه‌داری و حتی پرستاری انجام دهد.

کشاورزی ارگانیک

یکی دیگر از لذت‌های گردشگری روستایی بیدار شدن با صدای خروس‌ها هنگام صبح است. شما می‌توانید از خوردن کره و پنیر محلی در سفر لذت برده و طعم نان داغ و سرشیر را به خوبی حس کنید. در طول روز از مزرعه محصولات ارگانیک دیدن کرده و از نحوه رسیدگی به محصولات در چنین مزارعی اطلاعات جالبی به دست آورید. به این شکل آگاهی محیطی خود را گسترش می‌دهید.
در این شکل از گردشگری، اشتغال‌زایی، کمک به وضعیت اقتصادی روستاییان، تشویق به مهاجرت معکوس و حفظ ریشه‌های فرهنگی این مناطق دیده می‌شود. از آنجایی که آماده کردن امکانات در روستاها و شرایط سفر به آنها هزینه زیادی برای دولت‌ها ندارد و ورود گردشگران به روستاها باعث عرضه و تقاضا و بازار کار می‌شود، با توسعه گردشگری روستایی در برخی کشورها، بسیاری از روستائیان به محل تولد خود بازگشته و خانه هایشان را تبدیل به اقامتگاه‌هایی برای بوم گردی کرده‌اند و از طریق ارائه خدمات به گردشگران داخلی و خارجی امرار معاش و کسب درآمد می‌کنند.

اغلب ما می‌دانیم که بسیاری از مناطق روستایی در ایران هم مکانی مناسب برای گردشگری روستایی است و این مناطق هر سال میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران هستند. روستائیان، مهربان و میهمان نواز هستند و هم نشینی با ساکنان روستا و حضور در جشنواره‌های بومی، کمک در کار کشت و برداشت، خرید صنایع دستی و خوردن غذاهای خوش طعم محلی و در عین حال آشنایی با آداب و سنن هر منطقه روستایی می‌تواند تجربه‌ای به یاد ماندنی باشد. گردشگری روستایی، زمانی که به خوبی مدیریت شود، می‌تواند برای جوامع محلی و مسافران، مفید باشد. با این حال، گاهی اوقات در برخی مناطق می‌تواند اثرات منفی داشته باشد که قابل ذکر است. برخی مناطق برای میزبانی از گردشگران آمادگی یا آموزش کافی را ندارند به همین دلیل می‌تواند به محیط زیست یا به طور مستقیم به جامعه محلی آسیب برساند. نگران کننده‌ترین اثر منفی گردشگری روستایی این است که می‌تواند قیمت مسکن و سایر هزینه‌های زندگی را برای جوامع محلی افزایش دهد و اگر این موضوع به خوبی مدیریت نشود، می‌تواند باعث ازدحام بیش از حد و آسیب به منطقه طبیعی شود.

آرزو کیهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت