صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 12 اردیبهشت, 1403

کتاب‌گردی، باعثِ توجه بیشتر به کتابفروشی‌های کوچک و مستقل شد

نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران: کتاب‌گردی، باعثِ توجه بیشتر به کتابفروشی‌های کوچک و مستقل شد
۶ سال، آخرین پنج‌شنبه هفته کتاب، مصادف با روز «کتاب‌گردی» بود اما امسال کرونا، کتاب‌گردی را هم تعطیل کرد و به در خانه ماندن توصیه شد،آیین کتاب‌گردی اما حرکتی فرهنگی بود که به گفته نایب‌ رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، سبب شد تا بیشتر به کتابفروشی‌های کوچک و مستقل توجه شود.
به گزارش صاحب دیوان به نقل از ایرنا، محمود آموزگار نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: آیین «کتاب‌گردی»، از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و در همه این سال‌ها، بدون توقف برگزار شد، به‌ویژه تحریم‌ها هم نتوانسته بود مانعی بر سر راه فعالیت کتاب‌گردی ایجاد کند و حتی سال گذشته هم با وجود مشکلاتی که مجموعه صنعت نشر به‌خاطر تحمیل تحریم‌ها با آن مواجه بود، آیین کتاب‌گردی برگزار شد و فکر می‌کنم طی چندسالی که این مراسم به همت احمد مسجدجامعی پا گرفت، قدم‌ به ‌قدم، هرسال از تجربیات گذشته بهربرداری و کوشش شد نواقص، ملاحظه شده و برطرف شود.
وی ادامه داد: در این برنامه سالانه، بیشتر به کتابفروشی‌های کوچک و مستقل توجه شد و با اینکه تنها یک روز در سال بود، موتور محرکی شد تا مجموعه بخش فرهنگی دولت به حرکت درآید و خیلی جدی‌تر، کتابفروشی‌ها را در کانون توجه قرار دهد، یکی از آثاری که کتاب‌گردی داشت این بود که هرسال و در آن روز، از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا دیگر مقامات مانند استانداران، وزرا، اعضای شورای شهر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مراجعه و بازدید از کتابفروشی‌ها را در برنامه خود قرار می‌داند و به ‌نوعی یک فضیلت تلقی می‌کردند، این موضوع، حتی به شهرستان‌ها هم تعمیم پیدا کرد و حتی اگر مسئولی، سفر اداری به یکی از شهرستان‌ها رفته بود، طوری برنامه خود را تنظیم می‌کرد که در این حرکت مشارکت کند.
رئیس پیشین اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اضافه کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم توجه به وضعیت کتابفروشی‌ها مناسبی شد، قبل از دولت یازدهم، برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب استانی، به‌عنوان مهم‌ترین فروشگاه‌های کتاب، بیشترین تأثیر را در اخراج کتابفروشی از حلقه نشر داشتند اما از ابتدای این دولت اقدامات مؤثر و مناسبی انجام شد تا توجه به کتابفروشی‌ها احیا شود، یکی از آنها، طرح‌های فصلی بود که مورد توجه عموم کارشناسان حوزه نشر قرار گرفت.
مدیر نشر آمه خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد، گنجاندن بند ج ماده ۹۲ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه بود که دولت و شهرداری مکلف شدند سه ‌شغلِ کتاب‌فروش، فروشنده مطبوعات و ناشر، در اماکن مسکونی، برای مصارف آب، برق، گاز و پُست، مشمول تعرفه فرهنگی تعریف شوند، ذیل این بند، تدوین آیین‌نامه برعهده وزارت فرهنگ است که باید به تصویب هیات وزیران برسد.
وی افزود: اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در هماهنگی و کار مجدانه با وزارت‌خانه‌های نفت، کشور، راه و شهرسازی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه، پیش‌نویس آن‌ را تدوین کرده و در کمیسیون فرهنگی دولت هم بررسی و نهایی شده و در صف امضا است. اگر چنین شود، می‌توان از هزینه‌های تاسیس و راهبری کتابفروشی‌ها کم کرد و اقدامی پیش‌رو است.
آموزگار در پایان، اگرچه مردم را به ماندن در خانه توصیه کرد اما رفتن به کتاب‌فروشی‌ها همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک را نیز توصیه کرد. هرچند تأکید کرد ما هم مانند بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها، سفارش تلفنی و اینترنتی هم داریم تا بتوانیم نیازهای مطالعاتی مردم را در روزهای قرنطینه تأمین کنیم.
هفته کتاب در یک نگاه
۲۴ آبان ماه در تقویم رسمی کشور در سال ۱۳۷۲ شمسی به عنوان روز کتاب و کتاب‌خوانی تعیین شد. در سال‌های گذشته هفته پایانی آبان ماه، هفته کتاب نامگذاری شد. در این هفته، با اجرای برنامه هایی که به وزش نسیم معرفت از سوی دریای کتاب و معانی ناب به سمت اندیشه همگان می انجامد، می کوشیم تا به تقویت فرهنگ مطالعه و گسترش سطح آگاهی های عمومی مدد رسانیم.
نخستین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در روزهای چهارم تا دهم دی ماه سال ۱۳۷۲ با پیام رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برگزار شد.
همزمان با هفته کتاب، در مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها، و استان‌های کشور نمایشگاه‌ها و جشن‌های کتاب و سخنرانی همراه با نشست های مختلف و… با موضوعات چاپ و نشرِ و کتاب و ترویج کتابخوانی با هدف افزایش میزان سرانه مطالعه برگزار می‌شود.
براین اساس با مجموعه سیاستگزاری و برنامه ریزی های انجام گرفته سعی شده تا ترویج فرهنگ مطالعه به خصوص بین نوجوانان، هدف و محور اصلی این برنامه‌ها باشد از این رو بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی همه ساله در این ایام با شکوه هرچه تمام تر از سوی اهالی قلم، فرهیختگان، مسئولان و فعالان فرهنگی، اساتید،‌ دانشگاهیان، دانشجویان، دانش آموزان ، اصحاب نشر و چاپ و کتاب و… برگزار می‌شود.
امسال نیز همزمان با بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی این رویداد بزرگ فرهنگی از شنبه ۲۴ آبان تا جمعه ۳۰ آبان‌ماه جاری در سراسر کشور برگزار می‌شود. براساس اعلام و تاکید موسسه خانه کتاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همگان به ضیافت برگزاری هفته کتاب و بزرگداشت روز کتاب، کتابدار و کتاب‌خوانی دعوت هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت