صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 24 اردیبهشت, 1403

پوشش بیمه برای درمان ناباروری و مادران و فرزندان تا ۵ سالگی

در بیست و هشتمین اجلاس کشورهای گروه پنج، از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دلیل پوشش بیمه درمان ناباروری تقدیر شد.

به گزارش صاحب دیوان، در حاشیه برگزاری بیست و هشتمین اجلاس کشورهای عضو گروه ۵ با حضور وزیر بهداشت و جمعی از مقامات خارجی، از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در راستای خدمات ارزنده در حوزه حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و تقویت پوشش بیمه همگانی سلامت من‌جمله پوشش بیمه‌ای رایگان مادران تا پایان شیردهی و فرزندان تا پایان 5 سالگی و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن دوره درمانی مشکلات ناباروری زنان، قدردانی شد.

ازجمله خدمات ارزشمندی که اخیراً توسط وزارت بهداشت در کشور ارائه گردید، تأمین بهداشت و آموزش به زنان و مادران باردار بود. امکان مشاوره تلفنی برای زنان باردار و دارای مشکلات ناباروری و نازایی و همچنین غربالگری‌های متعدد جهت حفظ سلامت و پایش بیماری‌های زنان (همچون بیماری‌های قلبی، سرطان و مشکلات روحی و روانی) و مادران باردار و نوزادان آن‌ها از دیگر برنامه‌های اجرایی این وزارت بود.

علاوه بر اهمیت موضوع سلامت جسمی، به‌منظور تقویت و سرزندگی زنان و مادران این سرزمین، برنامه‌های تفریحی مختلفی ازجمله احداث پارک‌های ویژه بانوان و سالن‌های ورزشی و مراکز آموزشی هنرهای دستی و … در سراسر کشور اجرا گردیده است.

خزعلی در این نشست ضمن اشاره به اینکه با پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه درمان مشکلات ناباروری، در سال‌های اخیر شاهد کاهش چشمگیر مرگ‌ومیر مادران باردار بوده‌ایم، افزود : در دوران قبل از انقلاب میزان مرگ‌ومیر مادران باردار به ازای هر 100 هزار نفر، 245 نفر بود که با پیشرفت‌های علمی صورت گرفته در سال‌های اخیر و تلاش پزشکان و محققان فعال در این عرصه، این تعداد به 23 مورد در هر 100 هزار تولد کاهش پیدا کرده است. همچنین این مقدار در خصوص مرگ و می ر نوزادان نیز کاهش چشمگیری داشته و از 110 مورد در هر هزار تولد به 8 مورد در هر هزار تولد رسیده است. وی این کاهش مرگ‌ومیر مادران و نوزادان تازه متولدشده را دستاورد بزرگی از کشور در حوزه سلامت عنوان نمود.

وی همچنین با اشاره به انحرافات خانواده تحت تأثیر فرهنگ غرب افزود : ‌مهم‌ترین موضوعی که لازم است در سطح بین‌الملل به آن پرداخته شود، مسئله خانواده و جلوگیری از رواج خانواده‌های انحرافی است. بایستی تمامی تلاش خود را در این خصوص انجام دهیم تا خانواده را از ویروس‌های کشورهای غربی که باعث تزلزل بنیاد خانواده و به خطر افتادن سلامت جسمی، روانی و معنوی اعضای خانواده می‌شود، مصون نگه داریم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت