صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

مرمت خانه پدری شهریار، قلعه بابک و ۳۰ اثر تاریخی دیگر

معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی از مرمت بیش از ۳۰ اثر تاریخی در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: تعدادی بنای شاخص مانند مسجد جامع تسوج سراب و قلعه بابک کلیبر که جزو مطالبات مردمی بودند، مرمت، ساماندهی و حفاظت اضطراری می‌شوند.

به گزارش صاحب دیوان و به نقل از ایسنا، وحید نواداد درباره پروژه‌های مرمتی استان آذربایجان شرقی که از ابتدای سال ۱۴۰۲ در حال اجراست به ایسنا گفت: تاکنون بیش از ۳۰ پروژه مرمتی در استان با حدود ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شده است که هشت پروژه شامل مستندنگاری و تهیه نقشه‌های فتوگرامتری مسجد کبود تبریز، تعمیر و ساماندهی خانه سیف‌العلما بناب، تعمیر و بهسازی مسجد جامع مرند، حفاظت و مرمت نقاشی خانه سلماسی (موزه سنجش تبریز)، پروژه تکمیل و بهسازی خانه پدری علامه امینی سراب، حفاظت و مرمت، آهک‌بری و نقاشی‌های سربینه حمام چهار سوق آذرشهر، ساماندهی خانه میرزا مهدی فراش‌باشی و افتتاح آن به عنوان هتل بوتیک سرخه‌ای و مرمت خانه تاریخی سرکاراتی تبریز به پایان رسیده و قابل بهره‌برداری است.

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی ادامه داد: تعدادی پروژه مرمتی و حفاظتی دیگر نیز در حال اجراست و دو موزه صدا و کبریت ممتاز در تبریز نیز تجهیز شده‌اند.

به گفته نواداد، پروژه‌های در حال اجرا شامل «مرمت و ساماندهی خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب»، «خانه جهادی دیزج خلیل شبستر»، «بهسازی و ساماندهی حمام چهار سوق آذرشهر»، «مطالعات مقاوم‌سازی لرزه‌ای و نظارت عالیه و مرمت و ساماندهی دبیرستان فردوسی تبریز»، «مرمت و ساماندهی مسجد قانلی تبریز»، «مرمت و ساماندهی خانه عطایی اهر»، «حفاظت اضطراری و استحکام بخشی قلعه دختر میانه»، «مرمت و ساماندهی مسجد ترک و امامزاده کندوان (اماکن تاریخی شهرستان میانه)»، «مرمت و ساماندهی قلعه بابک تبریز»، «مرمت و استحکام‌بخشی کلیسای سهرل تبریز»، «تکمیل، تجهیز و مرمت موزه آذربایجان تبریز»، «مرمت و ساماندهی کلیسای هوانس مراغه»، «مرمت و ساماندهی مسجد ضریر مراغه»، «مرمت و ساماندهی ارگ علیشاه تبریز»، «پروژه ادامه ساماندهی موزه منطقه‌ای آذربایجان شرقی تبریز»، «پروژه ادامه عملیات اجرایی موزه فرش»، «مرمت و ساماندهی بافت تاریخی روستای ملک تالش ورزقان»، «پروژه استحکام‌بخشی مسجد جامع تسوج شبستر»، «فاز دوم حفاظت و مرمت محراب و گنبدخانه مسجد جامع مرند»، «مرمت و ساماندهی مسجد جامع تسوج سراب»، «مطالعه حفاظت و مرمت سنگ نوشته های اورارتویی سقندل ورزقان» است.

معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی ادامه داد: ساماندهی محوطه تاریخی «ربع رشیدی» و تکمیل زیرساخت گردشگری آن نیز با اعتبار اولیه ۱۲ میلیارد ریال در حال انجام است. همچنین این محوطه تاریخی برای اقدامات آتی در حال آماده‌سازی است. برای سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ قرار است با موسسه بین‌المللی ربع رشیدی و دانشگاه هنر، کاوش باستان‌شناسی این محوطه را دوباره آغاز کنیم.

نواداد همچنین به اقداماتی که در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ در بازار جهانی تبریز انجام شده است، اشاره کرد و گفت: برای ساماندهی بازار تبریز نیز حدود ۵۰ میلیارد ریال هزینه کردیم که دو پروژه شاخص آن ساماندهی و مرمت مجموعه حسن پادشاه و بازارچه سرخاب بوده و تعدادی هم پروژه مشارکتی داشتیم که با کمک کسبه بازار انجام شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت