صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

قیام ۲۹ بهمن تبریز و دیدار مردم آذربایجان با رهبر

مردم آذربایجان برای گراميداشت ياد و خاطره شهدای قيام خونين ۲۹ بهمن مردم تبريز و تجديد بيعت دوباره با آرمان‌های امام راحل و شهدا امروز در حسینیه امام خمینی (ره) با مقام معظم رهبری دیدار کردند.

به گزارش صاحب دیوان، در طول یک قرن، ایران شاهد دو حماسه بزرگ از مردم آذربایجان بود؛ قیام مردم تبریز در دوره استبداد صغیر و شکست محمدعلی شاه و قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ علیه محمدرضا شاه. این دو رخداد بزرگ تاثیر شگرفی در تاریخ معاصر ایران داشته است.

قیام بزرگ مردم آذربایجان همچون قیام ۲۹ بهمن ۱۳۵۶ که به مناسبت چهلمین روز شهادت تظاهرکنندگان قیام ۱۹ دی قم و به رهبری آیت‌الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی انجام گرفت، این قیام بزرگ،  پس از قیام 15 خرداد 1342، به قدری پرقدرت و غیرقابل کنترل بود که ارتش کشور را وارد عمل کرد و حکو.مت نظامی اعلام شد. برای اولین بار بود که بطور مستقیم شعار “مرگ بر شاه” توسط مردم سر داده شد. در چهلمین روز درگذشت قیام خونین 29 بهمن تبریز، در 10 فروردین 1357 مردم شهرهای اصفهان، جهرم، یزد، شیراز و اهواز نیز به پا خواستند تا در نهایت منجر به جهانی شدن این اعتراضات و توجه رسانه های خارجی به ایران شد.در این قیام اعتراضی 29 بهمن، نزدیک به 650 نفر دستگیر، 18 نفر شهید و ۱۱۸ نفر زخمی شدند و سه دستگاه تانک، دو سینما، یک هتل، کاخ جوانان، حزب رستاخیز و تعدادی اتومبیل شخصی و دولتی نیز به آتش کشیده شدند. به دنبال این قیام تمام مردم کشور به پا خواستند تا در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی در پیام خود غیرتمندی و شجاعت مردم تبریز را در قیام ۲۹ بهمن ستودند و با اشاره به سرسپردگی‌ها و جنایت رژیم شاه و خیزش همگانی مردم ایران پیروزی نهایی را نوید دادند. هر ساله مردم تبریز این روز بزرگ را گرامی می‌دارند و و به منظور تجديد بيعتی دوباره با آرمان‌های امام راحل و شهدا و گراميداشت ياد و خاطره شهدای قيام خونين ۲۹ بهمن مردم تبريز، با مقام معظم رهبری دیدار می‌کنند.

امروز 29 بهمن1402 بمناسبت چهل و ششمین سالگرد قیام ۲۹ بهمن ۵۶ تبریز، 2500 نفر از اقشار مختلف آذربایجان شرقی به نمایندگی از ۴ میلیون نفر از مردم این استان در حسینیه امام خمینی(ره) حضور یافتند تا دیدار خود را با رهبر ایران تجدید نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت