صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 24 اردیبهشت, 1403

فرونشست زمین در دریای خزر صحت دارد؟

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که موضوع فرونشست زمین در دریای خزر تنها یک فرضیه است و صحت ندارد.

به گزارش صاحب دیوان،  از جمله موضوعاتی که در هفته‌ پیش خبرساز شد و افکار عمومی را به خود مشغول کرد، موضوع فرونشست زمین در دریای خزر بود. رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در خصوص علت عقب‌رفت آب دریای خزر به میزان 9 سانتی متر در سال را برداشت و استفاده بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی در مناطقی مانند فلات مرکزی دانست و بحث فرونشست در دریای خزر را در حد یک فرضیه عنوان نمود. وی با اشاره به نگرانی از طولانی شدن روند کاهش تراز آب دریای خزر در مقایسه با دوره‌های قبل، عوامل مختلفی همچون کاهش بارندگی، افزایش خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع آب را در بروز آن موثر دانست.

این حوضه آبی با وسعت 600 هزار و 384 کیلومتر مربع یکی از مهمترین دریاچه‌های جهان است. در دهه های گذشته تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و افزایش تبخیر، کاهش جریان رودخانه‌ها از کشورهای همسایه، فعالیت‌های انسانی مانند سدسازی، بهره‌برداری بیش از حد از منابع آبی و ورود فاضلاب و آلودگی‌های نفتی و پلاستیکی به دریای خزر باعث کاهش چشمگیر سطح آب این دریا شده است. این رخداد هشداری برای ایران و 5 کشور حاشیه دریای خزر است تا با تدابیر درست و ارائه راهکارهای مناسب در جهت حفظ آب این دریا برای آیندگان تلاش نمایند.

رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی با اشاره به این موضوع که راهکار اصلی مدیریت بحران دریای خزر، همکاری پنج کشور حاشیه دریای خزر است، تاکید کرد: تراز آب دریای خزر یکی از پروتکل‌های مد نظر کنوانسیون تهران است که الان در حال دنبال شدن است.

معاون محیط زیست دریایی نیز با اشاره به اینکه 80 درصد منبع اصلی تامین آب دریای خزر از طریق کانال ولگا می‌باشد، و از طرفی با توجه به اینکه سواحل دریای خزر در کشورهای حاشیه‌ای از عمق کمتری نسبت به سواحل ایران برخوردار است و در معرض آسیب بیشتری قرار دارند، از این رو نشست اختصاصی با کشور روسیه و سایر کشورهای حاشیه دریای خزر به منظور بررسی کارشناسانه و ریشه یابی مشکل کاهش سطح آب این دریا لازم و ضروری خواهد بود. به این منظور در سال اخیر، نشست‌هایی همراه با کشورهای مجاور دریای خزر در تهران و کشورهای همسایه برگزار خواهد شد تا با سیاستگذاری‌های این کشورها و همکاری‌های همه‌جانبه، بتوانیم شرایط دریای خزر را بهبود ببخشیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت