صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 8 اردیبهشت, 1403

ساج بالیغی میانه؛ پتانسیل گردشگری غذایی استان

امروزه توسعه گردشگری غذایی و اهتمام به تامین زیرساخت‌های لازم برای طبخ غذاهای محلی و سنت هر منطقه و حتی یک کشور، یکی از روش های خوشمزه و خوشایند برای جذب گردشگر داخلی و خارجی محسوب می‌شود.

یادداشت: مریم چرخ انداز

به گزارش صاجب دیوان، یکی از غذاهای سنتی استان که روش پخت منحصر به فردی دارد و مختص شهرستان میانه است؛ «ساج بالیغی» یا ماهی کبابی روی ساج است.

فرهنگ غذایی هر شهر و روستایی تاریخچه و پیشینه‌ای دارد. اینکه طبخ ماهی در میانه و در استانی که سرانه مصرف ماهی در آن بسیار پایین است آنهم به شکلی متفاوت و دیرینه، نیازمند توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان است. شهرستان میانه در همجواری رودهای فصلی و دائمی پرآبی همچون قزل‌اوزن، قارلانقو، آیدوغموش، گرمه‌چای و شهرچای قرار دارد و همین موضوع باعث شده تا ماهی جایگاهی در سفره غذایی مردمان این شهر تاریخی داشته باشد.

در یک روز تعطیل، ما هم به عنوان گردشگر غذایی برای امتحان کردن ساج بالیغی سفری کوتاه به میانه داشتیم. وقتی حوالی ظهر به میانه رسیدیم، دو رستورانی که برای اینکار از قبل شناسایی کرده بودیم تعطیل بود. طبق اطلاعاتی که کسب کردیم این رستوران‌ها فقط برای وعده شام آماده پذیرایی بودند. برای پیدا کردن رستورانی که ظهر هم غذا داشته باشد سراغ نقشه خوان رفتیم و نزدیک ترین رستوران باز را انتخاب کردیم.

رستوران فضای کوچکی داشت اما آماده پذیرایی بود. طبخ ماهی به روش کبابی روی ساج در حضور مشتری انجام شد و می توانستیم مراحل آمادگی را ببینیم که این مورد می تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

ساج بالیغی میانه
ساج بالیغی میانه

در رستوران‌ها برای تهیه ساج بالیغی معمولا از ماهی قزل آلای پرورشی تازه استفاده می‌کنند. برای تهیه این غذای سنتی، پس از باز کردن شکم ماهی و تمیز کردن استخوان‌های درشت‌تر، به ماهی با نسبت مشخصی آرد و نمک زده و آن را روی صفحه فلزی گردی به نام ساج پهن و کباب می‌کنند. در این روش پخت هیچ گونه روغنی استفاده نمی‌شود و ماهی با چربی و طعم خودش کبابی می‌شود. از طرفی غیر مستقیم بودن حرارت در این روش پخت، آن را به یکی از سالم‌ترین روش‌های طبخ ماهی با حفظ حداکثری مواد مغذی تبدیل کرده است.

این روش پخت یا همان «ساج بالیغی» میانه به قدری محبوبیت پیدا کرده است که امروزه در بیشتر شهرها از جمله در تبریز نیز، رستورانهایی با همین روش و همین اسم فعالیت می‌کنند.

آذربایجان‌شرقی با در نظر گرفتن تنوع غذایی که در هر شهر یا روستای های آن وجود دارد یکی از پتانسیل‌های بالقوه جذب گردشگر غذایی است. شهرستان میانه هم با وجود داشتن غذای سنتی مثل ساج بالیغی می تواند به یکی از مراکز گردشگری غذایی استان و حتی منطقه تبدیل شود. البته در صورتی که به این پتانسیل ها بها داده شده و سرمایه‌گذاری و تبلیغات هدفمندی در این زمینه انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت