صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 15 اردیبهشت, 1403

لبخند آبهای نیلگون آذربایجان‌غربی به روی طبیعت گردان

آذربایجان غربی در سال جدید میزبان هزاران گردشگر و میهمان نوروزی در بازدید از دریاچه ارومیه و دریاچه‌های پشت سدهای این استان بود.

به گزارش صاحب دیوان، میزبانی آذربایجان غربی از گردشگران و مسافران در سال جدید تنها به تعطیلات نوروزی ختم نشد و این مهمان نوازی تا جشن عید فطر ادامه یافت که با جشنواره مفرح فرهنگی و هنری و تفریحی دریاچه ارومیه همراه شد.

مسوولان استان آذربایجان غربی عنوان کردند که امسال بیش از یک میلیون گردشگر از اماکن دیدنی این استان بازدید کردند و این استقبال سبب شد تا این استان بار دیگر ادر جایگاه رفیعی از توان میزبانی قرار بگیرد.

از جمله مکان‌های پربازدید این استان توسط گردشگران، جاذبه های طبیعی از جمله دریاچه ارومیه و دریاچه‌های پشت سدهای استان از جمله سد شهرچای و مهاباد بود. آبهای نیلگون این استان که از نعمات الهی هستند، بیش از شصت هزار گردشگر را به خود جلب نمود. البته بازدید از دریاچه ارومیه که جانی دوباره گرفته است، بیش از این تعداد بود.

در آذربایجان‌غربی بیش از ۷۰ زیستگاه آبی شامل ۴۰ تالاب فصلی و دایمی، دریاچه سدها و رودخانه های دایمی وجود دارد که موجب گشته این استان به یکی از کریدوری امن برای پرندگان مهاجر در غرب کشور تبدیل شود و در کنار سه استان مهم کشور از جمله مازندران، گلستان و خوزستان، در زمینه مهاجرت بهاره و پاییزه پرندگان قرار بگیرد. ۶ تالاب مهم این استان از جمله پارک ملی دریاچه ارومیه، تالاب‌های یادگارلو، دورگه سنگی و حسنلو در نقده و کانی‌برازان و قوپی باباعلی در مهاباد جزو تالاب های بین‌المللی و عضو کنوانسیون رامسر هستند. این ظرفیت عظیم استان آذربایجان غربی در کشور آن را رتبه نخست قرار داده و به سرزمین تالاب‌های نیلگون شهرت یافته است.

به گفته کارشناسان محیط زیست، ارزش اکوسیستم‌های تالابی ۱۰ برابر مناطق جنگلی و ۲۰۰ برابر اکوسیستم‌های کشاورزی است و می‌تواند در زمینه اقتصادی و گردشگری و معیشت مردم محلی نقش به سزایی داشته باشد؛ ازاین‌رو نیازمند اقدامات اساسی برای بهره‌مندی از این نعمت الهی است. البته استاندار آذربایجان غربی در خصوص اقدامات تمهید شده برای احیای تالاب‌های این استان گفت: در ۲ سال اخیر ۱۱ تالاب آذربایجان‌غربی در دولت سیزدهم احیا شده که برخی از انها تا مرز خشک شدن پیش رفته بودند.

محمد سلطانی، کارشناسان حوزه طبیعت گردی در خصوص ظرفیت گردشگری این استان و اهمیت تالاب‌ها و دریاچه ارومیه چنین می‌گوید: تالاب‌ها یکی از بکرترین و شگفت‌انگیزترین پدیده‌های طبیعی بشمار می‌روند که هرکدام از آنها اسرار و زیبایی ناشناخته و پر رمز و رازی در خود نهفته دارند. استان آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از 40 تالاب فصلی و زیبا بخصوص تالاب بزرگ پارک ملی دریاچه ارومیه مجموعه‌ای جذاب و دیدنی را برای گردشگران به وجود آورده است.

شاید اولین چیزی که با شنیدن منطقه گردشگری استان آذربایجان غربی به ذهن‌ها خطور می‌کند، دریاچه ارومیه باشد. چرا که بسیاری از ظرفیت های طبیعی این استان، همچون تالاب‌ها، دریاچه های پشت سدها، غارهای آبی، رودخانه ها، دریاچه های مصنوعی و دهها چشمه آبگرم برای بسیاری از گردشگران گنگ و ناشناخته هستند. به نظر بنده ایجاد فضاهای اقامتی و ورزشی، قایقرانی، ماهیگیری و تفریحی در کنار این مناطق گردشگری طبیعی استان، می‌تواند سبب رونق گردشگری و آشنایی بیشتر گردشگران با این جاذبه‌های طبیعی گردند. مانند منطقه سیلوانا در ۴۵ کیلومتری ارومیه ، که با احداث مجتمع رفاهی تفریحی مجهزی در کنار دریاچه پشت سد شهرچای ارومیه، مکانی دنج برای گذراندن تعطیلات و ماهی گیری فراهم نموده است. و یا تفریحات قایق سواری و بادبادک بازی برای کودکان و خانواده ها در حاشیه دریاچه ارومیه اقدامی مطلوب در زمینه گردشگری و فرهنگ مبتنی بر صیانت از آب هستند که باعث افزایش بازدید از این مناطق شده است.

به عقیده سلطانی شاید بتوان موضوع گردشگری آب را در مقیاسی وسیع و با همت مسوولان توسعه داد و در نتیجه آن اقتصاد حوزه گردشگری و طبیعت گردی را تقویت کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در این زمینه گفت: امسال سدهای استان آذربایجان غربی برای بازدید گردشگران بازگشایی شد که استقبال خوبی از سد مهاباد و سد شهرچایی ارومیه به عمل آمد. علاوه بر این در زمینه بازدید از اماکن تفریحی و طبیعی و موزه ها یک میلیون و ۶۱۱ هزار نفر بازدید ثبت شده است، که این میزان ۲۹ درصد رشد یافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت