صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 15 اردیبهشت, 1403

نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل

مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان اردبیل از برپایی نمایشگاه یادگارهای آیینی محوطه‌های باستانی استان اردبیل در محل نگارخانه خطایی خبر داد.

حسن محمدی ادیب در خصوص نمایش آثار آیینی محوطه‌های باستانی در اردبیل  گفت: این نمایشگاه همزمان با نخستین همایش بین‌المللی موزه‌ها در محل نگارخانه خطایی مجموعه جهانی و تاریخی شیخ صفی‌الدین اردبیلی برگزار می‌گردد.

وی افزود: یادگارهای آیینی، به عنوان نشانه‌های تمدنی اقوام گمشده تاریخ بشمار می‌رود و جنبه آیینی و مذهبی دارد. این یادگارهای آیینی در گذشته در ایاد مذهبی و آیین‌های خاص در معابد و گورستان‌های باستانی وجود داشته و در ارتباط با ادراک انسان مورد استفاده قرار می‌گرفت‌.

به گفته ادیب بخش اعظمی از یافته‌های باستان‌شناسی دوره‌های پیش از تاریخ و بعد از آن در ارتباط با همین ظروف و اشیاء کشف شده در مکان‌های مذهبی و گورها بودند که جزء آثار آیینی بشمار می‌روند و اغلب جنبه مذهبی دارند. این ظروف در اشکال و فرم‌های ریتون، پیکرک و مهره‌های گوناگون وجود دارند. این آثار آیینی تاریخی به منظور بازدید عموم مردم، همزمان با نخستین همایش بین‌المللی موزه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

اردبیل که به معنای «شهر مقدس» می‌باشد، در طول تاریخ پیش از اسلام و بعد از آن به عنوان مرکز و پایتخت آذربایجان بوده و با القاب گوناگونی از جمله «دارالارشاد»، «دارالملک»، «دارالعرفان»، «دارالامان» از آن نام برده می‌شد. این شهر در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و همین امر سبب رونق اقتصادی بسیار خوب این شهر شد. پادشاهان ایرانی بسیاری اردبیل را به عنوان قرارگاه خود انتخاب کرده بودند و همین امر موجب گشته تا این شهر مهد آثار و بناهای تاریخی بسیاری باشد. از طرفی آغاز موسس سلسله صفویه توسط شیخ صفی‌الدین اردبیلی از این شهر بوده که بعد از ترویج مذهب و حاکمیت تشیع در ایران، در همین شهر نیز به خاک سپرده شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت