صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

روزی که مردم تبریز را حیرت زده کردند

ساختمان برج گنبدی شنب غازان در سال ۷۰۲ه.ق برافراشته شده بود ولی هنوز ساخت تکمیل نشده و تزیینات هم مانده بود که غازان خان کبیر فوت کرده و به خاک سپرده شد، برای او داخل گنبد، #گنبد کوچکتر دیگری ساختند و به علت عظمت کار هنوز بخش طاس گنبد آرامگاه بزرگ و تزیینات ادامه داشت.
‌‌تااین‌که در ربیع‌الآخر سال ۷۰۶، به‌علت سنگینی بار، داربست‌های فراوانی که در اطراف و بالای آرامگاه قرار داشتند به یکباره شکسته و همراه قسمت ساخته شده طاس از آن ارتفاع به زمین ریختند و دور آرامگاه و داخل آن را پر کردند.
‌از خاک و غبار برخاسته هوای #شام_غازان مانند شب تیره شد و صدای لرزش و ریخت داربست‌ها و آجرها حتی به مرکز #شهر_تبریز هم رسید. در این حادثه پنجاه نفر کارگر جان خود را از دست دادند.
مردمی که بهت‌زده از تمام شهر #غازانیه و #تبریز خودشان را به محل رساندند، با صحنه عجیبی مواجه شدند که شگفت‌زده‌شان کرد.
‌آن‌ها در کمال تعجب دیدند که گنبد کوچکتر که مقبره #غازان_خان بود و داخل آرامگاه بزرگ و زیر داربست‌ها قرار داشت نه تنها آسیب ندیده که داربست‌ها و آجرها در اطراف آن ریخته‌اند و یک شکستگی کوچک‌ هم متوجه آن بنا نشده است.
‌مردم که در شگفتی این جریان بودند ناگهان یک پیر ربانی را دیدند که به میانشان آمد و گفت که آواز از مقبره می‌آید که شگفت‌زده نشوید، همانگونه که کعبه مقدس است و ضرری به آن نمی‌رسد، این مکان هم مقدس است و برای همین ضرری به آن نرسید.
مردم پس از آن حادثه شگرف، اعتقادشان به غازان خان بیش از پیش شد و این حادثه را نیز از کرامات غازانی شمرده و در کنار دیگر حکایات بر سر زبان‌ها انداختند.
آسیب‌ها زدوده و‌ گنبد دوباره شروع به ساخت شده و بالاخره تکمیل شد و مردم تبریز شب و روز به وجود گنبد غازانیه و محل مقدس آن فخر ورزیدند.


منابع :
– تاریخ اولجایتو، عبدالله کاشانی، به اهتمام مهین همبلی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی، ۱۳۹۱، ص۵۳.
– منظومه‌ی شهنشاه‌نامه (چنگیزنامه)، شمس‌الدین کاشانی، تهران: نسخه خطی مجلس، وصف شنب غازان.

@ghazaniyya

 

تصویرسازی فرضی گنبد غازانیه توسط رایانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت