صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 13 اردیبهشت, 1403

رمز انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی

بیست وششم اردیبهشت ماه امسال بود که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اجرای اقتصادمقاومتی به همراه استانهای کرمان و لرستان خبر داد، آما انچه که پس از این اتفاق در افکار عمومی نقش بست، چرایی و شاخص های مدنظر دولت در این انتخاب بود.

به گزارش پایگاه خبری صاحب دیوان به نقل از استانداری آذربایجان‌شرقی به نظر می رسد دستاوردهای بزرگ اقتصادی آذربایجان شرقی در مدت سپری شده از عمر دولت تدبیر و امید و ظرفیت های مدیریتی استان در تبدیل ضعف ها به نقاط قوت در دوره قبل و پس از برجام، دلیل اصلی این انتخاب باشد.
در تایید این ادعا می توان به سفر 93 هیات خارجی به آذربایجان شرقی در سال های 1393 و 1394 اشاره کرد که نشانه چشم انداز روشن اقتصادی استان به عنوان تابعی از کشور در دولت اعتدال است.
تدوین سند تدبیر توسعه استان از دیگر مصادیق موفقیت های اقتصادی آذربایجان شرقی در دوره فعالیت دولت اعتدال است که بازتابی فرا استانی داشت و موجب شد به عنوان الگو برای استان های دیگر کشور نیز معرفی شود.
گفته می شود بخش عمده‌ای از اهداف و هسته‌های کلیدی سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی منطبق با اصول اقتصاد مقاومتی است که نشان دهنده پویایی ویژه و چشمگیر استان در تلاش برای تسریع در اجرایی کردن اصول اقتصادی مقاومتی می باشد.
تلاش برای تقویت بخش خصوصی و کنار زدن تلقی رایج ‘رقابت بخش دولتی با بخش خصوصی’ از دیگر دستاوردهای اقتصادی دولت تدبیر و امید در آذربایجان شرقی به عنوان قطب اقتصادی- سیاسی منطقه شمال غرب است که خود را در تشکیل ‘شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی’ و برگزاری بیش از 20 جلسه آن نشان داده است.
موفقیت در جذب سرمایه خارجی از دیگر شاخص های مدنظر دولت در انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اجرای اصول اقتصاد مقاومتی بوده است به طوری که بنا به گفته رضا حسینی، نائب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان تنها در سال گذشته 600 میلیون دلار سرمایه خارجی جذب شد که رقم بزرگی است.
تسریع در تکمیل یا واگذاری طرح های نیمه تمام، افزایش چندبرابری بودجه شهرداری ها و دهیاری ها و تلاش همه جانبه برای اجرای طرح های زیرساختی بر زمین مانده از دولت قبل با استفاده از منابع داخلی و خارجی و در یک کلام، کوشش شبانه روزی برای توسعه استان با تشویق نهادهای مختلف دولتی و بخش خصوصی به همگرایی و هم افزایی از دیگر عوامل تاثیرگذار در انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در قامت بزرگ ترین طرح تقویت اقتصادی تاریخ کشور بوده است.
اهمیت این انتخاب به اندازه ای است که قرار است وزیر کشور هر ماه یک بار برای بررسی دستاوردهای اجرای اصول اقتصاد مقاومتی، میهمان آذربایجان شرقی باشد تا برون داد اجرای این طرح بزرگ ملی در استان به مناطق دیگر کشور تعمیم داده شود.
در همین راستا تبریز روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری میزبان وزیر کشور دولت اعتدال بود تا در نشست های متعدد وی با مدیران نهادهای دولتی و فعالان تجاری و اقتصادی بخش خصوصی، راهکارهای عملی اجرا و تحقق اصول اقتصاد مقاومتی در آذربایجان شرقی در بازه های زمانی مشخص بررسی شود.

** وزیر کشور: آذربایجان شرقی در تحقق اقتصاد مقاومتی پیشتاز باشد
وزیر کشور به دنبال انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان یکی از سه استان الگوی کشوری در بحث اقتصاد مقاومتی و در راستای پیگیری فعالیت های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی این استان در بدو ورود به فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: میهمانی مردم آذربایجان شرقی در آستانه ماه مبارک رمضان توفیقی است تا پیشتازی این استان در عمل به منویات مقام معظم رهبری و تحقق اقتصاد مقاومتی مورد پیگیری قرار گیرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی گفت: در این ارتباط چندین جلسه در تهران با حضور استاندار آذربایجان شرقی تشکیل شده است تا با کمک بخش خصوصی تصمیم هایی برای اجرای اقتصاد مقاومتی در این استان گرفته شود.
وی افزود: آذربایجان شرقی باید در تحقق اقتصاد مقاومتی در سطح کشور پیشتاز باشد و خشنودی مقام معظم رهبری از عملکرد مسئولان دولتی را به ثمر بنشاند.
وزیر کشور با تاکید بر تلاش روزافزون و هماهنگ مسئولان و مردم این استان در عمل به رهنمودهای رهبری گفت: جلب مشارکت مردمی برای تحقق اقتصاد مقاومتی ضروری است.

**وزیر ارتباطات: آذربایجان شرقی در حوزه اقتصاد عملکرد بسیار مناسبی داشت
در باب چرایی انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان پایلوت اجرای اقتصاد مقاومتی می توان به اظهارات حدود یک ماه قبل محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست مشترک روسای اتاق بازرگانی و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اشاره کرد که اظهار داشت: به منظور انتخاب استان پایلوت برای اقتصاد مقاومتی بحث های مختلفی در هیئت دولت مطرح شد و در نهایت استان آذربایجان شرقی با توجه به توفیقات به دست آمده به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی در کشور انتخاب شد.
واعظی آن زمان اعلام کرد: آذربایجان شرقی در حوزه ی اقتصادی طی 2.5 سال گذشته عملکرد بسیار مناسبی داشته و توانسته است بخش مهمی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم را پشت سر بگذارد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت تدبیر و امید در آن نشست با اشاره به ظرفیت های بالای آذربایجان شرقی در اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: گذشته از جایگاه راهبردی جغرافیایی و منابع خدادادی، داشتن مدیرانی توانمند و نماینده هایی سخت کوش در کنار فعالان اقتصادی باتجربه سبب شده است بسیاری از موانع و مشکلات موجود در این استان با کمترین چالش پشت سر گذاشته شود.
وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرد: این وزارتخانه نقش ویژه ای برای آذربایجان شرقی در توسعه ی فناوری اطلاعات باز کرده و انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 می تواند بهترین فرصت برای این خطه باشد.

**استاندار آذربایجان شرقی: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی نیازمند همراهی عمومی است
بدیهی است که در راس هرم موفقیت کسب افتخار انتخاب به عنوان پایلوت اجرای اقتصاد مقاومتی، اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی به عنوان سکاندار و نماینده عالی دولت در استان، نقش بی بدیلی دارد و تاکیدات، پیگیری ها و راهنمایی های نظری و عملی وی تاثیر سازنده ای داشته است.
نگاهی گذرا به اظهارات یک سال گذشته جبارزاده نشان می دهد که وی قبل از انتخاب استان تحت مدیریت وی به عنوان پایلوت اقتصاد مقاومتی از ظرفیت های بزرگ آذربایجان شرقی در مسیر کمک به تحقق اصول این طرح بزرگ اقتصادی به خوبی آگاه بوده است.
با این رویکرد بود که وی در گزارش پایان سال 1394 خود در جمع مدیران و مسئولان نهادهای دولتی استان در روزهای پایانی اسفند ماه گذشته، از ضرورت تلاش همگانی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در استان سخن گفت و بر لزوم اولویت دادن به آن تاکید کرد.
در همین راستا استاندار آذربایجان شرقی به تازگی در یک گفت وگوی خبری با اشاره به انتخاب این استان به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی در کشور گفت: تحقق اهداف و برنامه های اقتصاد مقاومتی نیازمند همدلی و همراهی عمومی است.
اسماعیل جبارزاده با اشاره به اعلام محورهای ده‌گانه اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقلاب، تاکید کرد که تحقق این محورها اصلی‌ترین برنامه ما در استان است.
وی با اشاره به دلایل انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان استان الگوی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، افزود: به نظر می‌رسد ارزیابی شاخص‌های اقتصادی استان در این انتخاب موثر بوده است.
جبارزاده خاطرنشان کرد: در استان آذربایجان شرقی همزمان با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در نیمه دوم سال 92، برنامه چهار ساله‌ای با عنوان ‘هسته‌های کلیدی؛ واقعیت‌ها و تنگناهای استان’ تنظیم شده است .
وی با اشاره به اینکه سند تدبیر توسعه استان از ابتدای سال 1394 شروع شده است، گفت: داشتن این برنامه نیز در انتخاب استان آذربایجان شرقی به عنوان الگوی اقتصاد مقاومتی موثر بوده است.
جبارزاده ، کاهش نرخ بیکاری، افزایش صادرات و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی را از دیگر دلایل این انتخاب عنوان کرد .
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان، خاطرنشان کرد: سند تدبیر توسعه استان بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی تنظیم و از ابتدای اردیبهشت به همه دستگاه‌ها و شهرستان‌ها ابلاغ شده است.
وی با بیان این که اجرای این برنامه فقط بر عهده دستگاه‌های دولتی نیست، افزود: اقتصاد مقاومتی وظیفه همه مردم است.
جبارزاده از مردم خواست دستگاه‌های اجرایی را در اجرای ماموریت‌های اقتصاد مقاومتی کمک کنند.
وی با بیان اینکه دولت رقیب بخش خصوصی نیست و بنای مداخله در اقتصاد استان را نداریم ، گفت: تلاش می‌کنیم تا فعالان اقتصادی و بخش خصوصی در فضایی آرام به تولید و شکوفایی ظرفیت‌های اقتصادی استان بپردازند.
جبارزاده با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از اجرای سند توسعه استان را بخش خصوصی عهده‌دار خواهد بود، گفت: 75 درصد از منابع مالی سند تدبیر توسعه هم متکی به بخش خصوصی است و منابع دولتی به طور عمده در طرح‌هایی هزینه خواهد شد که برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.
اعتقاد به نقش پیش برنده صنعت و تجارت با رویکرد پرهیز از خام فروشی مواد معدنی، ضرورت فعال شدن همه دستگاه های دولتی و بخش خصوصی برای استفاده بهینه از فرصت انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری جهان اسلام در سال 2018 و تلاش برای وگذاری 300 هزار میلیارد ریال طرح نیمه تمام به میراث مانده از دولت قبل در استان از جمله تاکیدات استاندار آذربایجان شرقی در مسیر اجرای اصول اقتصاد مقاومتی در استان است.
مدیریت ارشد آذربایجان شرقی همچنین تاسیس 100 شرکت دانش بنیان در استان در سال 1394 و توجه جدی به اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان موتور محرکه توسعه صادرات غیرنفتی، کوشش همه جانبه برای احیای هنر- صنعت تاریخی فرش، چرم و کفش تبریز و استفاده از فرصت انتخاب تبریز به عنوان شهر جهانی فرش در سال 2016 را از دیگر عوامل موثر در تحقق اصول اقتصاد مقاومتی در استان به عنوان پایلوت این طرح اقتصادی ملی می داند.
تلاش برای حفظ جایگاه سومی آذربایجان شرقی در زمینه جذب سرمایه خارجی و ارتقای آن، مبارزه با قاچاق کالا با رویکرد کمک به اشتغال آفرینی و رونق تولید داخلی و در نهایت کوشش شبانه روزی برای رفع مشکل کمبود اعتبار و کاهش نرخ بیکاری از دیگر اصولی است که نماینده عالی دولت تدبیر و امید برای تحقق اصول اقتصاد مقاومتی در استان به جد پیگیری می کند.
در نهایت می توان گفت که هر چند اقتصاد مقاومتی، طرحی جامع و برخاسته از بدنه حاکمیت و دولتی می باشد، اما بدیهی است که موفقیت در تحقق اصول آن مستلزم همراهی همه آحاد مردم و به ویژه بخش خصوصی و فعالان تجاری و اقتصادی است.
از این منظر مدیریت ارشد آذربایجان شرقی انتظار دارد که مردم سخت کوش و غیرتمند استان به طور عام و فعالان توانمند حوزه تجارت و اقتصاد به طور خاص در مسیر تلاش همگرایانه برای تحقق اصول اقتصاد مقاومتی، دولتمردان استان را تنها نگذارند.

گزارش از: محمد عزیزی راد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت