صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 13 اردیبهشت, 1403

دستور ستارخان در حمایت از خانه سلطان القراء تبریزی

پس از تصرف محله شتربان (دوه چی) تبریز، ستارخان دستوری در حمایت از خانه سلطان القراء تبریزی صادر می‌کند که تصویر این دستور در ادامه آمده است.

به گزارش صاحب دیوان، در هنگام جنگ های مشروطیت، منزل سلطان القراء تبریزی در محله شتربان(دوه چی) بود و شتربانیان با مشروطه خواهان تبریز جنگ می‌کردند.
پس از سقوط انجمن اسلامیه، شتربان به تصرف مشروطه خواهان درآمد و منزل شیخ مدتی در محاصره مجاهدان بود تا نوشته ای به دستخط اسماعیل امیرخیزی و مهر ستارخان مبنی بر عدم تعرض به خانه شیخ صادر شد.
این دستخط در این خاندان نگهداری می‌شود.
متن دستور ستارخان که با مهر ایشان مزین شده است:
«عموم مجاهدین و مأمورین محلّۀ شتربان را مرقوم می دارد؛ آقا شیخ عبدالرّحیم قاری و پسرش آقا میرزا ابوالقاسم را احدی متعرّض نشده و به خانۀ شان هم مزاحمت ننمایند.
خادم ملّت، ستّار؛ ۱۱ شهر صفرالمظفّر ۱۳۲۷
سجع مهر ستّارخان: یا ستّار العیوب – تاریخ حک ۱۳۱۸ قمری»
سلطان القراء تبریزی کیست؟
عبدالرحیم سلطان القراء تبریزی؛ (1336 -1255 ق)، قارى و عالم. وى در تبریز به دنیا آمد. در خانواده ‏اى اهل علم برآمد و در جوانى براى دریافت درجات عالیه قرائت از تبریز به كشورهاى مختلف مسافرت كرد. پس از دوازده سال به تبریز بازگشت و به آموزش علم تجوید و قرائت قرآن پرداخت درسال ۱۳۳۶ ه.ق.
در۸۱ سالگی چشم از جهان فروبست. وى را بنابر وصیتش در صفه الصفا در دامنه كوه سرخاب تبریز به خاك سپردند. پدرش مشهور به قارى بود و كتابخانه‏اى در تبریز بناء نمود كه پس از وى در اختیار فرزندش قرار گرفت و سلطان القراء به نوبه ‏ى خود در تكمیل این كتابخانه كوشید و پس از وى به فرزندش شیخ ابوالقاسم سلطان القراء رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت