صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
پنجشنبه, 13 اردیبهشت, 1403

ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران و ۴ کاروانسرای آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: جنگل‌های ارسباران (منطقه دیزمار) پرونده مشترک با جمهوری آذربایجان و چهار کاروانسرای استان به سمت جهانی پیش می‌روند.

به گزارش صاحب دیوان، احمد حمزه‌زاده، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: باید در استان جاذبه‌های جدید تفریحی در استان ایجاد کرد و قبول داریم که در این مورد در استان ضعیف بوده‌ایم اما یک سری موافقت‌ها شده تا در کنار جاذبه‌های فرهنگی، طبیعی و غیره جاذبه تفریحی ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: تصویرسازی ذهنی در کل دنیا به یک اصل تبدیل شده است؛ اینکه از استان و کشورمان یک تصویر ذهنی بسازیم! یعنی اینکه فقط از نداشته‌هایمان بگوییم هیچ وقت نباید انتظار ایجاد تصویر ذهنی داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: سال گذشته برای ۲۵ هزار دانش‌آموز تور آشناسازی با میراث فرهنگی برگزار شده و امسال نیز برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین برای دانشجویان غیربومی جدیدالورود هم تور آشناسازی برگزار می‌شود.

حمزه‌زاده گفت: خانه کلکته‌چی به مالکیت خود شهرداری تبریز است، قانون حمایت از بافت‌های تاریخی از سال ۹۸ مصوب شده است و در آن به صراحت اعلام شده است تمام دستگاه‌های دولتی مکلف است تا آثار تاریخی در اختیارش را از محل منابع داخلی خود اعتبار گذاشته و مرمت کنند و سال گذشته مرمت‌هایی برای این خانه شده است.

وی یادآور شد: رسانه‌ها در تخصیص اعتبار برای مرمت خانه باقرخان کمک شایانی کردند؛ ایجاد زیرساخت‌های گردشگری، مرمت آثار تاریخی و تملک خانه باقرخان جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان بود از این‌رو باقرخان به عنوان پروژه مستقیم برای تملک تأمین اعتبار شد.

وی ابراز کرد: در استان آذربایجان‌شرقی ۱۶۳ مسجد ثبت ملی وجود دارد و مسجد کبود هم یکی از این مسجدهاست و معتقدیم در تمام این مساجد می‌توان نماز خواند و هیچ مشکلی با بازدید وجود ندارد. مسجد کبود مفروش شده است و نماز در آن خوانده می‌شود.

حمزه‌زاده به موضوع گازرسانی بازار تاریخی تبریز گفت: در بازار تاریخی تبریز مغازه‌ای داریم که یک مترمربع است و اصلاً استاندارد جهانی این اجازه را نمی‌دهد که گاز بدهیم! کارشناسان وزارتخانه با بررسی بازار در حال بازبینی هستند و در حال حاضر منتظر بسته پیشنهادی مشاورین هستیم که داخل این بسته هم برق، هم گاز و هم موتورخانه مرکزی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت