صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

تخریب دیوار کنسولگری آلمان در تبریز

دیوار کنسولگری سابق آلمان که یک اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی است در روزهای نخستین بهار 1402 تخریب شد.

به گزارش خبرنگار صاحب دیوان و به نقل از ساکنان محله اهراب، این دیوار در روزهای پایانی اسفند 1401 به دلیل مسیرگشایی پروژه خیابان فلسطین جنوبی مورد تخریب قرار گرفته است.

کنسولگری آلمان یکی از معدود ساختمان‌های کنسولگری باقی‌مانده تبریز است که با ساختمانی متروکه و شیشه های شکسته در تقاطع محله اهراب و بارناوا قرار دارد و اگر در سال های گذشته مورد ساماندهی و مرمت قرار می گرفت، اکنون به یکی از مراکز گردشگری زیبای مرکز شهر تبدیل می شد. مرمت، بازسازی و معرفی کنسولگری تاریخی کشورهای مختلف در تبریز، می‌تواند پای گردشگران آن کشورها را به این شهر باز کند که متاسفانه از سوی سازمان‌های ذیربط هرگز به این مسأله توجهی نمی‌شود.

کنسولگری سابق آلمان واقع در محله اهراب تبریز بعد از اینکه در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفت، سال ها به عنوان مدرسه راهنمایی و دبیرستان دخترانه (سمیه) مورد استفاده قرار گرفت و اکنون به صورت ساختمان مخروبه به حال خود رها شده است.

اکنون با تخریب بخشی از دیوار این ساختمان تاریخی، بیم آن می رود که خود بنا نیز به دلیل اهمال‌کاری و سهل انگاری مسئولین مربوطه تخریب شود. تاکنون از روابط عمومی شهرداری و میراث فرهنگی کلانشهر تبریز نیز تاکنون در مورد چگونگی مسیرگشایی و سرنوشت این بنای تاریخی هیچ اطلاعاتی منتشر نشده است.

طبق اسناد تاریخی، سه کنسولگری آلمان در تبریز فعال بوده است که یکی از این کنسول ها تا سال 1904 م (1283 ش) در ضلع جنوبی ارگ علیشاه در کوچه مستشار قرار داشته و امروزه آثار آن به کل از بین رفته است. کنسولگری دوم در جنوب غربی شهر روبه روی کارخانه چرمسازی خسروی قرار داشته و سومی کنسولگری که امروزه در محله اهراب قرار دارد و رو به نابودی است در نزدیکی خانه های اتباع آلمانی قرار داشت. اسناد بجا مانده از کنسولگری آلمان در تبریز نشان می‌دهد، آلمانی ها مراودات تجاری مهمی با اهالی آذربایجان و تبریز داشته اند.

 

 

عکس و خبر: مریم چرخ‌انداز

یک پاسخ

  1. یعنی سازمان میراث فرهنگی در تبریز تعظیل شود بهتر از این است. ای کاش این ساختمان ها به جای تبریز در اصفهان بودند تا اینقدر مورد بی مهری قرار نمی‌پرفتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت