صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

بازدید ۶۰ هزار نفر از مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب

مدیر پایگاه جهانی تخت سلیمان تکاب گفت: امسال میزان بازدیدگردشگران داخلی و خارجی از مجموعه جهانی تخت سلیمان تکاب با ۴۶ درصد رشد به نزدیک به ۶۰ هزار نفر رسیده است.

امیر مطلوبی با بیان اینکه مجموعه میراث جهانی تخت سلیمان در ۴ ماه گذشته امسال یکی از پربازدید ترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی کشور بوده است، اظهار کرد: در این مدت نزدیک به ۶۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از این میراث جهانی بازدید کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۴۶ درصدی برخوردار است.

وی ادامه داد: معرفی مناسب تخت سلیمان در رسانه ملی و فضای مجازی، تکمیل زیر ساخت‌های گردشگری به خصوص احداث واحدهای اقامتی و بهسازی و تعریض جاده‌های دسترسی را از مهمترین عوامل افزایش حضور گردشگران عنوان کرد.

مطلوبی با بیان اینکه بسته‌های ویژه حمایتی و تسهیلات مناسب برای سرمایه گذاران در تخت سلیمان در نظر گرفته شده است خاطرنشان کرد: در زمینه احداث هتل و مراکز خدماتی و رفاهی آماده جذب سرمایه گذاران هستیم.

تخت سلیمان یکی از آثار تاریخی ثبت شده ایران در فهرست آثار تاریخی جهان یونسکو است که در بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده‌ است.

این مجموعه که در گذشتهٔ دور «گَنجَک» نامیده شده‌ است همان «فره‌اسپه» پایتخت شاهنشاهی اشکانی بوده‌ است.

تخت سلیمان بزرگ‌ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به‌شمار می‌رفت؛ اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حملهٔ هراکلیوس، امپراتور روم به ایران، تخریب شد. در آن زمان این شهر گنجک نام داشت.

آتشکده آذرگشسپ در شهر گنجک جای داشت که امروزه با نام تخت سلیمان شناخته می‌شود.

خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت