صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 24 اردیبهشت, 1403

احیای تالاب «قوری گول» در گرو هم افزایی بین سازمانی

در صورتی که در فصل جدید اقداماتی جهت احیای تالاب قوری گول صورت نگیرد، در سال آتی شاهد خشک شدن کامل این تالاب مهم خواهیم بود.

به گزارش صاحب دیوان، تالاب قوری گول در ۱۸ کیلومتری بستان‌آباد و ۴۵ کیلومتری شهر تبریز واثع شده است و در سال ۱۳۵۴ نام آن به عنوان تالاب بین‌المللی ثبت شده است. این منطقه زیبا از سال ۱۳۷۳ جزو مناطق شکار ممنوع در نظر گرفته شده و مورد توجه خاصی از سوی مدیران و مسئولان این حوضه بوده است. اما در سال‌های اخیر به دلیل بی توجهی به این منطقه، آب این تالاب خشک شده است.

سرپرست فرماندار بستان آباد در بازدید از تالاب قوری گول با اشاره به اینکه این تالاب از جمله تالاب‌های بین‌المللی بشمار می‌رود و بایستی پیگیری‌های لازم جهت احیای دوباره آن از طریق انتقال آب و لایروبی صورت گیرد گفت : علارغم انتقال آب در سال‌های گذشته به این تالاب، این میزان از آب بطور مقطعی می‌تواند مشکل خشکی این تالاب را حل نماید. از طرفی با توجه به کاهش بارندگی‌هاو کاهش سطح آب‌های زیرزمینی این منطقه به دلیل حفاری‌های غیر مجاز باغات اطراف آن، لذا برای حل ریشه‌ای این مشکل بایستی از طریق لوله‌گذاری و انتقال حجم قابل قبولی آب به این تالاب اقدام نمود.

بر اساس برآوردهای صورت گرفته، به منظور انتقال آب از طریق لوله‌کشی، مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان صرفا برای ۶ کیلومتر اولیه آن مورد نیاز است که تامین نیمی از این هزینه بر عهده آب منطقه‌ای استان از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری می‌باشد. علاوه بر این به منظور تکمیل فرایند لوله‌کشی انتقال آب به این تالاب، هزینه‌ای بالغ بر 100 میلیارد تومان بایستی در نظر گرفته شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در خصوص پروژه لوله انتقال آببه تالاب قوری گول می‌گوید : در سال گذشته به دلیل خشکسالی و سرمای شدید در این منطقه، امکان انتقال آب به تالاب فراهم نشد. پیشنهاد اجرای این طرح به مراجع مربوطه داده شده است اما تاکنون بنا به دلایلی هچون عدم تخصیص هزینه اجرای آن از سوی سازمان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای استان، اقداماتی برای آن صورت نگرفته است. به گفته ایشان، بهترین زمان برای شروع احیا این تالاب از طریق لوله انتقال آب اردیبهشت ماه است. با توجه به وضعیت نامطلوب تالاب قوریگول، در صورتی که در فصل جدید اقداماتی جهت احیای آن صورت نگیرد، در سال آتی شاهد خشک شدن کامل این تالاب مهم خواهیم بود.

فرماندار شهرستان بستان آباد نیز در خصوص وضعیت ناخوش تالاب بین‌المللی قوری گول گفت: کوتاهی در احیای تالاب قوریگول از هیچ دستگاهی پذیرفته نیست. وی با اشاره به ضرورت مدیریت آبی تالاب در اوضاع کنونی، از دستگاه‌های متولی خواست آسیب شناسی دقیقی از کاهش تراز آبی این تالاب انجام گیرد.

با توجه به اینکه تالاب قوری گول یکی از سرمایه استانی و ملی و بین المللی بشمار می‌رود، لذا لازم و ضروری است تا هر گونه اقدام اساسی همچون لایروبی، مرمت و بازسازی کانال آبرسانی به قوریگول جهت محافظت از حوضه آبریز این تالاب در کمترین زمان ممکن صورت پذیرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت