صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 11 اردیبهشت, 1403

۴۷ بنای تاریخی در کشور برای احیا به بخش خصوصی واگذار شد

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا اماکن تاریخی از واگذاری ۴۷ بنای تاریخی با هدف احیا و بازسازی، در سال گذشته به بخش خصوصی و تداوم آن در سال جدید خبر داد.

به گزارش صاحب دیوان، شهاب طلایی شکری در مراسم بازگشایی رستوران در خانه تاریخی صادقی اردبیل در خصوص بازسازی بناهای تاریخی گفت: هدف از راه‌اندازی صندوق توسعه و احیا اماکن در کشور، تشویق مردم در مشارکت احیا و بازسازی بناهای تاریخی است. باتوجه به اینکه سال ۱۴۰۳ به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده است، ازاین‌رو واگذاری احیا و بازسازی ۱۰۰ بنای تاریخی در سال جدید به بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: طبق بخشنامه صادر شده از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پایان سال قبل، تنها مرجعی که اجازه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی را دارد، صندوق توسعه و احیا اماکن تاریخی است.

این بخشنامه در اختیار حوزه املاک وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار داده شده است؛ بخشی از درآمدهای حاصل از محل واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی به صندوق توسعه برگردانده خواهد شد تا بر اساس نیاز در بازدید از این بناهای تاریخی مورد استفاده قرار گیرد.

طلایی شکری گفت: استان‌های مختلف کشور از بافت‌های تاریخی متنوعی برخوردار است. برای مثال در یزد ۳۶ هزار پلاک بافت تاریخی وجود دارد و در ابر کوه و شهرهای دیگر، حجم این بناهای تاریخی بسیار متنوع است. و یا شهر شیراز بیش از ۳۵۰ هکتار بافت تاریخی دارد و این تمامی خانه‌های تاریخی برحسب نوع مالک آن دارای تنوع هستند.

وی افزود: با وجود آنکه اردبیل مملو از بناهای تاریخی زیادی است اما متاسفانه بسیاری از آن‌ها تا به امروز به بهره برداری نرسیده‌اند. با وجودی که بیشتر این خانه‌های تاریخی اردبیل هنگام واگذاری به میراث فرهنگی، سرپا بوده‌اند.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا اماکن تاریخی در خصوص تداوم واگذاری بناهای تاریخی اردبیل افزود: در سال جدید قصد داریم با در نظر گرفتن امتیازات ویژه و در صورت تائید اهلیت عوامل بخش خصوصی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل، بناهای تاریخی باقیمانده این استان را نیز به بخش خصوصی واگذار کنیم.

سال گذشته بیش از چهار بنا از استان اردبیل به بخش خصوصی واگذار شد؛ بطوری که خانه شریعت و خانه خادم باشی و حمام اوچ دکان اردبیل تا ۲ سال آینده و کهنه قلعه مشگین شهر و خانه آصف یا مبشری اردبیل و حمام پیرزرگر این شهر در تابستان امسال با مشارکت سرمایه گذاران افتتاح خواهد شد.

بیش از ۳۵ باب خانه تاریخی در اردبیل شناسایی شده است که قدمت اغلب آن‌ها به دوران مختلف تاریخ از جمله قاجاریه تعلق دارد و اغلب این بناها سرپا مانده‌اند. استان اردبیل با برخورداری از تعداد بیشماری از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، اقتصادی و مذهبی در شمال غرب ایران از جمله مقاصد اصلی گردشگران داخلی و خارجی بشمار می‌رود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت