صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 11 اردیبهشت, 1403

گازکشی بازار تبریز نباید منجر به آسیب بصری سازه شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: هرگونه اقدام برای گازرسانی به مجموعه بازار جهانی و مسقف تبریز نباید منجر به آسیب بصری این سازه مهم و بین المللی شود.

احمد حمزه زاده در گفت وگو با خبرنگاران، توجه به الزامات میراثی را لازمه اجرای عملیات گازرسانی به داخل مجموعه بازار تبریز اعلام و اظهار کرد: با توافق انجام شده بین هیات امنای بازار و شرکت گاز آذربایجان شرقی قرار است نمونه ای کوچک از گازکشی به صورت آزمایشی اجرا شود تا با بررسی تمام جوانب امر و رصد و کنترل نقاط ضعف نسبت به تعمیم آن به سایر نقاط بازار اقدام شود.

وی با تاکید بر اینکه عملیات غیراستاندارد در بازار تبریز به هیچ عنوان اجرایی نخواهد شد، یادآور شد: علاوه بر اینکه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حافظ و میراث دار این اثر تاریخی بی مانند است، سازمان نظام مهندسی آذربایجان شرقی نیز به عنوان نهاد نظارتی بر مجموعه اقدامات مربوط به گازرسانی به بازار تبریز اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

حمزه زاده “ایمنی” را مهمترین عنصر در مساله گازرسانی به بازار مسقف تبریز عنوان و اضافه کرد: به آحاد مردم ایران و آذربایجان و دوستداران میراث فرهنگی و آثار تاریخی تبریز اعلام می کنم تا کنترل های نهایی و کافی انجام نشود، گازرسانی به بازار تبریز اجرایی نمی شود و در این زمینه با نهادها و ارگان های مسئول و نظارتی به توافق رسیده ایم.

وی با اشاره به مساحت ۳۰ هکتاری بازار جهانی تبریز، توجه به مسایل مربوط به سازه این بنا و نیز نداشتن مشکل بصری در صورت گازکشی را از الزامات و ضرورت های محوری بیان کرد و گفت: در همین راستا هر گونه اقدام به حفاری ها باید به حداقل ممکن برسد.

حمزه زاده سازمان نظام مهندسی، آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز و شرکت گاز را مسئول و متولیان اصلی گازرسانی به بازار تبریز اعلام کرد و گفت: نقشه های مربوطه بدون تایید این سه نهاد امکان اجرایی ندارد.

موضوع تامین گرمایش بازار بزرگ و تاریخی تبریز از حدود ۲۰ سال قبل مطرح بوده و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حتی طرح مطالعاتی آن را نیز به انجام رساند که بنا به دلایلی بازاریان از اجرای آن جلوگیری کردند که گفته می شود هزینه های بالا نسبت به گازکشی شهری از دلایل اصلی آن بوده است.

چندی قبل و پیش از نوروز امسال در اقدامی نمادین مراسمی تحت عنوان شروع گازرسانی به بازار تبریز برگزار شد که در میان طیف وسیعی از مردم تبریز و دوستداران میراث فرهنگی و تمدنی موجی از نگرانی ایجاد کرد.

مشکل تامین گرمایش بازار مسقف تبریز به رغم جلسات متعدد در سال های گذشته تاکنون به سرانجامی نرسیده و بازاریان ساکن در این محل با نفت سفید و کپسول گاز مایع محل کسب و کار خود را گرم می کنند، اما سئوالی که در این زمینه مطرح است، اینکه آیا ادامه روند کنونی مصلحت است و بهره مندی از گاز شهری، راهکار نهایی است؟

 

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت