صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

کاربرد هوش مصنوعی در موسیقی

در سال‌های اخیر شاهد تأثیرات هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف ازجمله موسیقی بوده‌ایم که تحولات بزرگی را در این حوزه برای علاقه‌مندان به موسیقی به وجود آورده است.

به گزارش صاحب دیوان، موسیقی از دیرباز یکی از علایق اصلی بشر بوده و هست. به مرور زمان سبک‌های مختلفی از موسیقی به وجود آمدند و صنعت موسیقی به یک منبع درآمد بزرگ در جهان تبدیل شد. امروزه شاهد هزاران گروه موسیقی و تک‌نواز در سراسر دنیا هستیم که با برگزاری کنسرت‌ها و جشنواره‌های موسیقی محلی علاقه‌مندان زیادی را به خود جلب می‌کنند.

سلایق مختلف افراد در زمینه موسیقی موجب شده تا هنرمندان طبق علایق خود در زمینه‌های مختلف موسیقی پاپ، کلاسیک، فولک، راک و … اثرات زیبایی را خلق نمایند. با یک جستجوی ساده در گوگل خواهید توانست با خوانندگان و موسیقی‌دانان فعال در سبک موردنظر خود آشنا شده و از آثار زیبای آن‌ها بهره‌مند شوید.

امروزه بسیاری از شرکت‌های فعال درزمینهٔ تولید و پخش موسیقی در دنیا برای آشنایی با علاقه‌مندی شنوندگان و کاربران در فضای مجازی، از هوش مصنوعی بهره می‌برند تا بتوانند محصولات خود را بر مبنای سلایق موسیقی آن‌ها برایشان نمایش دهند. هوش مصنوعی در موسیقی می‌تواند به‌عنوان یک ابزار برای تولید، تحلیل و پردازش موسیقی استفاده شود. درواقع با کمک هوش مصنوعی، سابقه جستجوی سبک موسیقی افراد مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و بر مبنای تاریخچه جستجوی آن‌ها، آهنگ‌های جدید مطابق با علاقه فرد به او نمایش داده می‌شود.

علاوه بر پیش‌بینی سلیقه موسیقیایی کاربران، از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در موسیقی می‌توان به تولید موسیقی خودکار، تشخیص و تحلیل الگوهای موسیقیایی، بهینه‌سازی پخش موسیقی در رادیو و استفاده از هوش مصنوعی در ابزارهای موسیقی اشاره کرد.

پیش‌بینی می‌شود که بتوان در آینده با کمک هوش مصنوعی حالات بدنی افراد را تشخیص داده و بر مبنای سیگنال‌های عصبی ساطع شده از مغز آن‌ها، متناسب با شرایط لحظه‌ای فرد موسیقی مناسب برای او پخش شود. مثلاً شما در یک محیط شلوغ همچون مترو یا مرکز خرید هستید و این ازدحام باعث استرس و افزایش ضربان قلب شما شده است. اگر هدفونی روی گوش خود داشته باشید، استرس شما از طریق این هدفون شناسایی شده و از لیست آهنگ‌های گوشی موبایلتان، آن دسته از موسیقی‌هایی که می‌تواند باعث کاهش استرس شما شود برایتان پیشنهاد داده می‌شود. در واقع یک حالت شخصی‌سازی موسیقی از طریق هوش مصنوعی بر حسب شرایط فیزیولوژی بدن شما اتفاق می‌افتد.

علاوه بر این، آهنگسازی و ایجاد قطعات موسیقی جذاب حاصل از تلفیق آثار قبلی، قابلیت تقلید ژانرهای محبوب شنوندگان، معرفی هنرمندان جدید حوزه موسیقی و آسان‌سازی مراحل تولید موسیقی برای موسیقیدانان با استفاده از هوش مصنوعی نیز امکان‌پذیر شده است.

به‌عنوان سخن پایانی باید گفت با وجود رخدادهای اخیر در موسیقی، دیگر بحث از هوش مصنوعی در صنعت موسیقی عجیب به نظر نمی‌رسد. هوش مصنوعی این امتیاز را به ما می‌دهد تا انتخاب‌های کم خطاتری را انجام دهیم و کارآمدی بیشتری نسبت به قبل داشته باشیم، که این سبب نوآوری و توسعه خواهد شد. البته اینکه حضور هوش مصنوعی باعث تغییرات چشمگیری در مسیر خلاقیت هنرمندان خواهد شد، نباید نادیده گرفته شود. مطمئناً هوش مصنوعی در آینده، انسان را هم در صنعت موسیقی و هم تجارت‌های دیگر وارد چالش‌های بزرگی خواهد کرد.

رعنا باقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت