صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 17 اردیبهشت, 1403

کاخ چراغان؛ تلفیقی از معماری اسلامی با المان‌های ترکی

در ساخت کاخ چراغان از سبک‌ معماری اسلامی استفاده شده و المان‌های ترکی بسیاری نیز در گوشه و کنار کاخ قابل مشاهده هستند.

به گزارش صاحب دیوان، به نقل از رویداد۲۴، استانبول یکی از مراکز تاریخی و گردشگری کشور ترکیه به شمار می‌رود که کاخ‌های بسیاری از دوره‌های مختلف در آن به جای مانده‌اند. کاخ چراغان در قرن نوزدهم و در بین سال های 1863 تا 1867 به دستور حاکم ترکیه، عبدالعزیز یکم ساخته شد. لازم به ذکر است معماری و طراحی دکوراسیون این هتل را نیگوغایوس و بعد از فوتش، دو پسرش بر عهده داشتند که تا سال 1872 به طول انجامید. این کاخ محل زندگی عبدالعزیز بود و بعد از فوتش هم برادر زاده او در کاخ سکونت داشت تا اینکه کاخ چراغان در سال 1910 آتش گرفت و بخش های داخلی آن از بین رفتند اما قسمت بیرونی کاخ همچنان سالم ماند.

سلطان محمد در سال 1910 دستور داد تا از کاخ چراغان به عنوان محلی برای برگزاری گردهمایی‌های مجلس ترکیه استفاده کنند. فقط دو ماه پس از این دستور، یک آتش‌سوزی بزرگ باعث از بین رفتن مجلس شد و فقط دیوارهای بیرونی آن باقی ماند. پس از آن نیز تیم فوتبال بشیکتاش از این محل به عنوان استادیوم استفاده می‌کرد. سرانجام یک شرکت ژاپنی در سال 1989،‌ کاخ چراغان را خریداری و در محل آن هتل لوکسی از مجموعه هتل‌های کمپینسکی اهدا کرد؛ همچنین کاخ اصلی را نیز مرمت و بازسازی کرد.

معماری کاخ چراغان؛ تلفیقی از معماری اسلامی با المان‌های ترکی

نمای بیرونی کاخ چراغان با سنگ‌های مرمر رنگی مزین شده و برای داخل کاخ از چوب‌های مرغوب استفاده شده است. یکی از جذابیت‌های طراحی کاخ چراغان این است که با استفاده از یک پل مرمرین به کاخ ییلدیز که در تپه پشتی واقع شده، متصل می‌شود. این مسیر با استفاده از دیوارهای بلند پوشیده شده است.

در ساخت کاخ چراغان از سبک‌ معماری اسلامی استفاده شده و المان‌های ترکی بسیاری نیز در گوشه و کنار کاخ قابل مشاهده هستند. وقتی وارد کاخ می‌شوید، گچ‌بری‌های ماهرانه چشم شما را نوازش می‌دهند. لوسترهای مجلل کاخ نیز به این تزیینات نور می‌دهند و زیبایی فضا را دوچندان می‌کنند. یکی از زیباترین بخش‌های درونی کاخ، قسمت شاه‌نشین است که معماری جذاب و خیره‌کننده‌ای دارد. در اصل هنر معماری در این بخش بسیار مشهود و تحسین برانگیز است.

برای بازسازی کاخ چراغان هزینه‌ای بالغ بر چهل میلیون دلار صرف شده است. وجود وسایل آنتیک، فرش‌های گران‌قیمت و مبلمان‌هایی که با آب طلا و صدف دریایی تزیین شده‌اند،‌ کاملا حس و حال کاخ‌نشینی را به مهمان‌ها القا می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت