صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 16 اردیبهشت, 1403

نشست تخصصی مستندسازی آجرکاری‌های بافت تاریخی تبریز

نشستی مبنی بر بررسی طرح‌های پژوهشی مربوط به  آجرکاری‌های بافت تاریخی تبریز  با حضور شهرداران مناطق ۸ و ۱۰برگزار شد.

به گزارش صاحب دیوان، هدف از این نشست تخصصی که با حضور رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر تبریز، معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز، شهرداران مناطق ۸ و ۱۰، مجریان این طرح و اعضای کمیته تخصصی نما و سیمای شهری تبریز برگزار شد، تأکید بر تمرکز مدیریت شهر بر ادامه روند طرح‌های پژوهشی بنیادی بود.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز در این نشست بر موضوع محوریت قرار دادن مشکلات و کاستی‌های شهری اشاره کرد و اجرای طرح درست برای چاره‌اندیشی و رفع چالش‌های موجود از مراکز زی ربط خواستار شد.

وی در ادامه به آشفتگی‌ها و بی برنامگی موجود در مرمت و معماری نماهای شهری در سال‌های گذشته اشاره نمود و عنوان کرد در برنامه‌های اجرایی سال 1402، مستند نگاری آجرکاری‌های بافت تاریخی تبریز در اولویت کاری مرکز پژوهش قرار دارد و هدف نهایی این بخش عملی سازی پژوهش‌ها در سطح شهر تبریز است.

در واقع هدف از اجرای طرح آجرکاری و مرمت نماهای شهری، کاهش نماهای سنگی در بافت تاریخی تبریز و بهبود شرایط نماها می‌باشد.

دکتر احد نژاد ابراهیمی عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی  تبریز نیز به عنوان مجری طرح مستند نگاری آجرکاری‌های بافت تاریخی تبریز در این نشست  با اشاره به اینکه غنای تاریخی شهر موجب تنوع آجرکاری‌ها در بافت تاریخی شده است، افزود : بیش از 230 نوع آجرکاری در بناهای تاریخی شهر تبریز وجود دارد و طی این طرح قرار شده است تا 200 نوع آجرکاری مربوط به بافت تاریخی تبریز توسط دانشجویان دانشگاه هنر اسلامی تبریز  مستند نگاری گردد. این امر سبب می‌شود تا الگوها هم مستندسازی شوند. البته نزدیک به 200 مورد مستندسازی الگو از بافت‌های تاریخی شهر همچون منطقه ششگلان، بارون آواک، خاقانی، تربیت و … انجام گرفته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت