صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 15 اردیبهشت, 1403

نخستین آموزشگاه نابینایان کشور در تبریز تاسیس شد

نابینایان ایران توانایی خواندن و نوشتن خود را مدیون کشیشی آلمانی هستند که نخستین آموزشگاه نابینایان را در سال ۱۳۰۴ در شهر تبریز بنیان نهاد.

به گزارش صاحب دیوان، ارنست یاکوب کریستوفل، کشیش آلمانی، نخستین آموزشگاه نابینایان در ایران را در سال ۱۳۰۴ در شهر تبریز بنیان نهاد. او پس از چند سال تدریس، تبریز را به مقصد اصفهان ترک کرد و در این شهر آموزشگاهی تازه برای نابینایان به راه انداخت.
آموزشگاه بچه‌های نابینا در شهر تبریز. کشیش کریستوفل به دانش‌آموزان این آموزشگاه خط و زبان فارسی و ترکی آذربایجانی آموخت و الفبای بریل را برای فارسی‌زبانان ابداع کرد.
تا پیش از تأسیس آموزشگاه نابینایان کریستوفل در تبریز و اصفهان، نابینایان در ایران از هیچ امکانی برای تحصیل و سواد آموزی برخوردار نبودند.
کشیش کریستوفل نیمی از زندگی خود را صرف بنای سازمان‌های آموزشی و پرورشی برای نابینایان در ترکیه و ایران کرد.
افشين استدآبادی كه از آخرين شاگردان كشيش كريستوفل بوده درباره‌ی او «با اينكه هميشه با ما مهربان بود، جذبه‌ صدايش طوری همه را می‌گرفت كه كسی در برابرش سر و صدا نمی‌كردند. مرد ۸۰ ساله موسيقی، خط بريل، بيولوژی، فارسی و آلمانی درس می‌دادو در اصل می‌خواست همه‌ کارهای آموزشگاه را از تدریس و تعمیر وسایل و کار در باغ و تیمار حیوانات، یک تنه خودش انجام دهد».

تصاویر از دویچه‌وله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت