صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

معرفی 5 مرکز خرید ارزان در منطقه آزاد ارس

منطقه آزاد ارس و شهر جلفا هر ساله میزبان تعداد بی‌شماری از گردشگران است که برای خرید کالا از بازارهای مرزی به این منطقه سفر می‌کنند.

 امکان خرید کالای همراه مسافر در این منطقه فراهم شده است و شما می‌توانید لباس، لوازم خانگی، ظروف، مواد غذایی و بهداشتی را بر اساس این قانون از منطقه آزاد ارس خریداری و خارج کنید.

کاماپرس در این گزارش ضمن معرفی بازارهای پرطرفدار جلفا که اقدام به عرضه کالای همراه مسافر می‌کنند، شرایط خرید ارزان کالا از منطقه آزاد ارس را معرفی می‌کند.

1- بازار روس‌، قدیمی‌ترین بازار مرزی جلفا

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و افزایش ارتباطات تجاری ایران و آن سوی مرز ارس، کالاهای روسی اولین کالاهایی بودند که از این مرز وارد ایران شدند. بر همین اساس بازار مرزی روس، در ساحل رود ارس به عنوان اولین بازار مرزی جلفا تاسیس شد. اگرچه در ابتدا فقط کالاهای ساخت روسیه در این بازار ارائه می‌شد و به علت ارزان بودن، مشتری‌های زیادی از سراسر ایران داشت، اما امروزه کالاهایی از کشورهای مختلف را در این بازار می‌توان پیدا کرد. بازار روس یک بازار سنتی و روباز است که هنوز هم ارزانترین کالاهای جلفا را در این بازار می‌توان یافت. برای خرید ارزانتر بهتر است از مغازه‌های مختلف قیمت بپرسید و از ارزانترین ارائه دهنده کالا، نسبت به خرید اقدام کنید.

بازار روس جلفا

2- بازار آراز، دومین بازار مرزی جلفا

بازار آراز بعد از استقبال گسترده گردشگران از بازار روس و به همان شکل در روبروی بازار روس و در مساحتی به مراتب بزرگتر ساخته شد. بازار آراز نیز یک بازار سنتی و روباز است که ارزانترین کالاهای بهداشتی، غذایی، ظروف و لباس را عرضه می‌کند. بازار آراز فاصله کمی از مرکز شهر و بازار روس دارد و با رفتن به مرکز شهر، به راحتی می‌توان ظرف چند ساعت از هر دو بازار مرزی جلفا بازدید کرد.

بازار آراز جلفا

3- پاساژ ستارخان

بعد از تشکیل منطقه آزاد ارس و افزایش گردشگران جلفا، پاساژهای متعددی نیز در این شهر ساخته شد. این پاساژها به عنوان رقیبی برای بازارهای سنتی مرزی این شهر شناخته می‌شوند. بازار ستارخان اولین پاساژ مدرن در جلفا و پر رونق‌ترین پاساژ منطقه آزاد ارس محسوب شده که در جاده کوهستان تاسیس شده است. این مجتمع تجاری در 3 طبقه بنانهاده شده و قیمت‌ انواع کالا در این پاساژ نیز نسبت به سایر پاساژهای این شهر ارزانتر است. بزرگترین فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و مواد غذایی در پاساژ ستارخان قرار دارند که بیشتر اجناس ترکیه، اوکراین، ارمنستان و سایر کشورهای اروپایی را به فروش می‌رسانند.

پاساژ ستارخان جلفا

4- سیتی سنتر جلفا

یکی دیگر از مجتمع‌های تجاری پرروتق جلفا، سیتی سنتر این شهر است که در مرکز شهر و نزدیکی بازار روس و آراز واقع شده است. بازدیدکننده‌های بازارهای سنتی جلفا، معمولا از این پاساژ نیز بازدید می‌کنند. در این مرکز تجاری نیز انواع البسه، مواد غذایی و بهداشتی عرضه می‌شود. قیمت‌ کالا در این پاساژ نیز نسبت به سایر مراکز تجاری جلفا که در مناطق توریستی این شهر واقع شده، پایین‌تر است.

سیتی سنتر جلفا

5- مجتمع تجاری ریورساید

ریورساید یکی از مجتمع‌های تجاری جدید جلفاست که در جاده کوهستان و در همسایگی مجتمع تجاری ستارخان واقع شده است. اگرچه این مجتمع تجاری نسبت به سایر مراکز خرید از وسعت و تعداد طبقات کمتری برخوردار است اما به دلیل نزدیکی به مرکز خرید پررونق ستارخان، رونق خوبی دارد. بیشتر مغازه‌های ریورساید البسه عرضه می‌کنند.

مجتمع تجاری ریورساید جلفا

منبع: کاماپرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت