صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

مرمت کتیبه تاریخی اورارتویی

هزینه حفاظت و مرمت کتیبه تاریخی «اورارتویی سیقین دل» ورزقان توسط شرکت مس سونگون تامین می‌شود.

به گزارش صاحب دیوان، محمدجعفر عظمایی در خصوص این خبر، گفت: شرکت مس سونگون ورزقان به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاری در بخش تولید و توسعه معدن منطقه شمالغرب کشور، یکسری اقدامات بنیادی در استان آذربایجان شرقی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی انجام داده است که از جمله آن‌ها می‌توان به بازسازی و احیای بناهای تاریخی و فرهنگی و تامین هزینه آنها، بازسازی و حفاظت کتیبه تاریخی اورارتویی سیقین دل اشاره نمود.

این شرکت بزرگ به موجب این فعالیت‌های اجتماعی ارزنده، موفق به کسب عنوان «کنشگر مطرح میراث فرهنگی» در مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی شد. این مراسم در وزارتخانه میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی و با حضور دکتر ضرغامی و گروهی از پیشکسوتان مرمت‌گری برگزار شد و علاوه بر شرکت مس سونگون ورزقان، از ۱۳ کنشگر و بهره‌بردار میراث فرهنگی دیگر نیز تجلیل شد.

سنگ‌نبشته اورارتویی سقندل در فاصله سه کیلومتری از روستای سقندل و هفت كیلومتری شرق ورزقان واقع شده است. این اثر تاریخی با نام‌های دیگری چون کتیبه سیغندل و کتیبه سقین دل نیز شناخته می‌شود. این کتیبه اولین بار توسط زنده یاد دکتر محمدجواد مشکور در سال 1330 کشف شد و تصویر آن در قالب مقاله ای در مجله دانش به چاپ رسید.

مشکور برای تهیه تصاویر کامل‌تری از این سنگنبشته در خردادماه 1332 عازم این منطقه شد. وی گزارش خود از این کتیبه را در کتاب “تاریخ مردم اورارتو و کشف یک سنگنبشته به خط اورارتو در آذربایجان” انتشار داد.  این کتیبه حاوی نوشته‌ای با خط میخی اورارتویی است و بر روی تخته سنگی مرتفع در دامنه کوه زاغی حک شده است. این نوشته متعلق به ساردوی دوم، پسر آرگیشتی اول است.

در سال 1338 یک اورارتو شناس برجسته گرجستانی به نام نیزمیلیک شیویلی به منظور باز خوانی و ترجمه و انتشار متن کتیبه سقین به این منطقه آمد. طبق گفته وی، متن ۱۰ سطری حک شده روی این سنگ به چندین رویداد اشاره دارد که شامل حمله به نواحی کوهستانی پولوآدری، فتح ۲۱ دژ و تصرف ۴۵ یا ۴۴ شهر در یک روز است. این اثر تاریخی واقع در ورزقان در ۱ فروردین ۱۳۴۷، به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت