صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 18 اردیبهشت, 1403

قهرمان آزادی انقلاب مشروطه ملقب به ائل اوغلی باغبان

۱۹ مهر ماه سالروز شهادت کربلایی حسین خان باغبان، قهرمان آزادی در انقلاب مشروطه ایران ملقب به ائل اوغلی باغبان، حسین خان شیردل، لنگر صف مجاهدین، پرچمدار مشروطه، آزادیخواه در مقیاس جهانی، ائلدیریم و نمونه غیرت آذربایجان.

به گزارش صاحب دیوان، در ۱۲۸۷/۰۷/۱۹ شمسی مصادف با پانزدهم رمضان ۱۳۲۶ قمری روز یکشنبه حسین خان باغبان  بر اساس ماموریت مرکز غیبی جهت تسخیر و آزادسازی اسلامیه مقر مستبدین  با نفرات تحت امر خود از پل نظام العلما گذشته  و وارد جنگ با مستبدین  می شود، در این اثنا یعقوب کردلوئی از مجاهدان تیر خورده و شهید می‌شود.
مجاهدین  ساده دل جنازه شهید را برداشته و از فرمانده خود بی خبر ماندند. حسین خان مستبدین  را یک تنه دنبال کرده و کسی لااقل وی را تدارک سلاح نمی کند.
قوزمحسن (محسن کوژ پشت) تک تیرانداز ماهر و شقی از مستبدین  بود که بالای گلدسته های مسجد صاحب الامر رفته و به زن و بچه هم تیراندازی می کرد، وی جهت پیشگیری  از پیشروی حسین خان ، نه قصد کشتن، مچ پای وی را هدف گرفته و زخمی می کند. همزمان فشنگ سلاح دور برد حسین خان تمام  می‌شود و حسین خان با پای زخمی خود را به یکی از اطاق های کاروانسرای خرمائی می‌کشد.
دشمن با قطع صدای  سلاح دوربرد، جرأت پیدا کرده و به طرف  حسین خان  برمی‌گردند. وی با سلاح کمری، سه نفر را از هستی ساقط می کند و با تمام شدن فشنگ سلاح کمری دشمن جرأت پیدا کرده و به پنجره اطاق نزدیک شده و با تپانچه  ورندیل سر وی را هدف گرفته و به شهادت می رسانند. دشمنان حاضر دو دسته شده ، یک دسته هله هله کنان به شجاع نظام مرندی مژده می برند که با کشته شدن حسین خان  کار تبریز تمام شد و دسته دوم دو تا اسب آورده جهت انتقام جویی می خواهند جسد وی را به اسب‌ها  بسته دو شقه کرده و انتقام چند ماهه را از او بگیرند، در این اثنا نائب اصغر (اصغر گوش بریده) از الواط دوه چی سر رسیده و از قصد آنها با خبر شده ، هفت تیر کشیده و می گوید فلان فلان شده ها، نیم ساعت قبل تا اسم حسین  خان  می آمد لرزه بر اندامتان می افتاد، الان جسارت می کنید . فورا جسد را  به غسال داده، غسل و کفن کرده و با احترام در بالا قبرستان دوه چی  دفن می کنند.
در زمان ریاست فرهنگی  آقای دهقان قبرستان فوق به مدرسه راهنمایی دخترانه باغبان  تبدیل  شد که الان حوزه ناحیه ۵ آموزش و پرورش می باشد.
بعد از شهادت  حسین خان در حق وی شعر ها سرودند.
دوه چی نین آق لاواش لاری
حسین خانین  قره قاشلاری
تپه میز داغ اولیدی
کورپی اوستی باغ اولیدی
دوه چی تسلیم اولاندا
حسین خان ساغ اولیدی
ستارخانا یار اولیدی
الله اونا رحمت ایله
قبرینی جنت ایله
ستارخان ورپ عینکی
قرآن نان گییپ کوینکی
نجف دن گلر کمکی
الله اونا کمک الیه
حسین خانا رحمت ایله
قبرینی جنت ایله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت