صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 12 اردیبهشت, 1403

طلسم اسارت عمارت ساعت شکسته می‌شود

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر تبریز از تحقق وعده «پایان اسارت عمارت تاریخی ساعت تبریز» خبر داد.

سیدکاظم زعفرانچیلر با اشاره به اهتمام مدیریت شهری برای حفاظت از آثار و هویت تاریخی تبریز، اظهار کرد: بزودی بخش اداری شورای شهر از عمارت تاریخی «ساعت » خارج می‌شود و صرفا بُعد تاریخی، میراثی و گردشگری در آن فعالیت خواهد داشت.

رئیس کمیسیون گردشگری شورا به ظرفیت بالای گردشگری این ساختمان اشاره کرد و گفت: در روزهای آتی، دفاتر اعضا و برگزاری جلسات شورا و به محل جدید که با نظر اکثریت اعضاء تصمیم‌گیری می‌شود، منتقل خواهد شد. البته ممکن است پس از انتقال دفاتر برای مدتی صحن علنی شورا در عمارت ساعت برگزار شود، اما پس از تکمیل تمام فرآیندهای شورا در یک ساختمان صورت می‌گیرد.

این عضو شورای شهر تبریز، ساختمان عمارت را نماد این شهر دانست و با انتقاد از بی‌توجهی به این عمارت در طی سال‌های گذشته تاکید کرد: فرصت را نباید از دست داد و توجه داشته باشیم که حفاظت از هویت تاریخی تبریز یک اتفاق ارزشمند است. در دوره‌های گذشته شورا وعده‌های متعددی برای تخلیه عمارت ساعت داده شد ولی به همت اعضاء شورای ششم و شهردار محترم این وعده برای صیانت از تاریخ تبریز عملی خواهد شد.

بر اساس این گزارش، زعفرانچیلر اواخر سال ۱۴۰۰ با انتقال دفتر خود به ساختمان حقوقی شهرداری طلسم این اقدام را شکست و با همراهی اعضای شورا و شهردار تبریز این مهم در آستانه تحقق قرار گرفته است.

عمارت تاریخی شهرداری تبریز به‌عنوان یکی از نمادهای تبریز، اصلی‌ترین مقصد گردشگری این شهر به‌شمار می‌رود که متأسفانه از اتاق‌های تاریخی این بنا به‌عنوان دفاتر اعضاء شورا استفاده می‌شود.

این بنا در مرکز شهر قرار دارد که به دلیل نزدیکی آن به آثار تاریخی دیگری همچون خانه حیدرزاده، خانه سلماسی (موزه سنجش)، خانه نیکدل، مجموعه خانه‌های تاریخی دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز، خانه استاد شهریار (موزه ادبی استاد شهریار)، حمام تاریخی نوبر، پیاده‌راه تربیت که گفته می‌شود راه ابریشم از این مسیر عبور می‌کند و نیز نزدیکی به موزه آذربایجان، مسجد کبود تبریز و موزه عصر آهن، مجموعه گردشگری بی‌نظیری را برای گردشگران فراهم می‌کند.

 

خبرگزاری فارس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت