صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 15 اردیبهشت, 1403

ششمین رویداد گذر و درنگ به تبریز و اردبیل می‌رود

ششمین دوره از سلسله رویدادهای گذر و درنگ مرکز معماری اسلامی حوزه هنری این بار همراه با هنرجویان این مرکز و علاقه‌مندان، درنگی در تبریز و اردبیل و گذری بر خانه، بازار و آرامگاه خواهد داشت.

به گزارش صاحب دیوان؛ این رویداد ویژه که در واقع سفری علمی – آموزشی برای بازدید و آموزش هنرجویان و علاقه‌مندان به هنر اصیل ایرانی – اسلامی محسوب می‌شود، این بار همراهان خود را در تاریخ 25 الی 30 شهریورماه به بازدید آثار معماری استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل خواهد برد و در کنار آن آموزش‌های ویژه‌ای درباره هنرهای به‌کاررفته در این آثار به علاقه‌مندان خواهد داد.

کارگاه‌های این رویداد قبل از سفر مذکور شروع شده و شامل کتیبه خوانی بقعه شیخ صفی‌الدین با تدریس محمد فارسی مدان، شهر و معماری تبریز: از همتایی تا بی‌همتایی با تدریس حسین سلطان‌زاده، روایت شهر (تبریز پس از زلزله 1194 ه ق) با تدریس کریم میمنت نژاد، وبینار فهم خانه‌های تبریز با تدریس سمیه جلالی و روایت‌های نانوشته تبریز توسط کریم میمنت نژاد می‌شود.

همچنین در کنار بازدید و بافت گردی در آثار معماری مدرن و تاریخی برنامه‌هایی در چهار قالب کارگاه، روایت خوانی، آئین موسیقایی و نشست در این سفر توسط مرکز معماری اسلامی برگزار خواهد شد که در قالب کارگاه شامل آشنایی با طراحی و ساخت گره‌های درودگری (ارسی‌سازی) با تدریس صمد کریمی، سفالگری با تدریس اعضای انجمن دوستداران سفال آذربایجان شرقی و در قالب روایت خوانی روایت بازار از نگاهی دیگر، روایت مشروطه در کوچه‌پس‌کوچه‌های تبریز، روایت خانه‌های تبریز توسط کریم میمنت نژاد ارائه خواهند شد.

همچنین در این رویداد پیش‌بینی‌شده تا علاوه بر بافت گردی‌های معمول رویدادهای گذر و درنگ در دوره‌های قبلی، روستای تاریخی کندوان مورد کندوکاو قرار بگیرد؛ علاوه بر این در ادامه و در قالب آئین موسیقایی، موسیقی و ادبیات عاشیقلار توسط علی عبادی، عبدالعلی عبادی و مجید عهدی ارزیابی خواهد شد.

در نهایت  نیز نشست‌های بازار تاریخی تبریز با تدریس حسین اسمعیلی سنگری، فهم خانه‌هایی تبریز با تدریس حامد بیتی و سمیه جلالی، معماری ترکمانی با تدریس احدنژاد ابراهیمی در این رویداد برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از جزئیات و شرکت در این رویداد با شماره 66484006 تماس حاصل فرمایند و یا به سایت مرکز معماری اسلامی به آدرس irac.ir  مراجعه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت