صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

سد مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به زودی افتتاح می‌شود

قیز قلعه‌سی یکی از طرح های عمرانی مشترک بین مرز دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان به زودی با حضور روئسای دو کشور افتتاح می‌شود.

به گزارش صاحب دیوان، پروژه سد «قیز قلعه‌سی» که در مرز بین دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان از سال 1385 با طراحی و اجرای مهندسان ایرانی آغاز شده است، به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. در 5 دهه گذشته نیز دو پروژه بزرگ سد ارس و سد خداآفرین بصورت مشترک بین این دو کشور اجرا شده بود.

سد «قیز قلعه‌سی» در شمالی‌ترین مرز ایران با جمهوری آذربایجان و بر روی رودخانه مرزی ارس ساخته شده است که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در ۱۹۶ کیلومتری پایین دست سد ارس و ۲۲۰ کیلومتری شمال شرق تبریز قرار گرفته است. این سد از بزرگترین طرح آبی اجرا شده در مرز شمال‌غرب کشور بشمار می‌رود. هدف اصلی از احداث این سد، انتقال آب خروجی از مخزن سد خداآفرین به کانال اصلی شبکه و تأمین آب شبکه آبرسانی خداآفرین و ۱۲ هزار هکتار از اراضی پایین‌دست آذربایجا‌ن‌شرقی، اردبیل و تولید برق است.

سد “قیز قلعه سی” از لحاط مصالح بکار رفته در ساخت آن، از نوع خاکی با هسته رسی بوده که طول آن ۸۶۴ و ارتفاع آن ۳۷ متر است. مخزن تعبیه شده در این سد ۶۲ میلیون مترمکعب حجم دارد و از توانایی بالایی جهت تنظیم  2 میلیارد متر مکعب آب را بصورت سالانه در طرفین سد خداآفرین برخوردار است. به منظور بهره‌‌مندی از انرژی آب ذخیره شده در پشت این سد، 20 واحد نیروگاهی 40 مگاواتی در دو طرف سد طراحی شده که توانایی تولید سالانه ۲۷۰ گیگاوات ساعت انرژی را دارد که می‌تواند به تثبیت ولتاژ سراسری برق کشور کمک شایانی نماید.

پروژه سد “قیز قلعه‌سی”، با سرمایه‌گذاری ۵ همت در بازه زمانی ۱۹ سال طراحی و اجرا شد و اکنون آماده بهره‌برداری می‌باشد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، بنا بود این پروژه در ایام دهه فجر امسال افتتاح شود اما با توجه به اینکه بهره‌برداری این سد بایستی با حضور روسای جمهور هر دو کشور صورت گیرد، این امر صورت نپذیرفت. اما به طور حتم تا پایان سال جاری انجام خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت