صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

رویداد جهانی فضا و زمان در مسیر جاده ابریشم در تبریز

رویداد بین المللی فضا و زمان (MA ) در مسیر جاده ابریشم با حضور استادان برجسته هنر و معماری ژاپن، چین و ایران از ۱۵ اسفند ماه امسال تا پایان فروردین ۱۴۰۳ در تبریز برگزار می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان با بیان این مطلب افزود: آشنایی با فرهنگ و هنر و معماری و شهرسازی بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران و ژاپن در قالب سمینارها، کارگاه‌های فنی و جلسات متعدد و همچنین تبادل تجربیات از جمله اهداف مهم این برنامه خواهد بود.

یوسف زندی ادامه داد: در نمایشگاه جنبی رویداد، بر اساس هماهنگی‌های به عمل آمده با شهرداری تبریز، المان‌های معماری بر اساس پلان‌های معماری آمیخته با فرهنگ ایرانی و ژاپنی در سه خانه تاریخی تبریز توسط معماران بنام ژاپنی به نام‌های Shigeru Ban، Chiharu Shiota، Hiro koKusunoki و Motoi Yamamoto ساخته، نصب، اجراء و به مدت تقریبا ۴۵ روز در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

وی گفت: رویداد بین المللی «فضا و زمان» در جاده ابریشم یک حرکت بسیار مهم و تاثیرگذار بین المللی در تاریخ تبریز است که نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های دولتی و حتی بخش خصوصی برای اجرای با شکوه و به نحو احسن آن است تا برگ زرین دیگری در تاریخ پرافتخار تبریز رقم بخورد.

رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: در این رویداد فرهنگی استادان و هنرمندان از هر دو کشور بر اساس ایده‌های مقایسه‌ای فضا-زمان که بر اساس زمینه‌های فلسفی و ایدئولوژیکی هر دو فرهنگ تفسیر می‌شوند، انتخاب شده اند و تبریز محل اولیه آغاز این رویداد علمی – فرهنگی و هنری است و بازار بزرگ آن که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، نماد فرهنگ تجارت جاده ابریشم است.

این رویداد از ۱۵ اسفند جاری تا پایان فروردین ۱۴۰۳ سال جاری به میزبانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با مشارکت استانداری آذربایجان شرقی، شهرداری تبریز و شورای اسلامی کلانشهر تبریز، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان، نمایندگی وزارت امور خارجه در شمالغرب کشور و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت