صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
جمعه, 14 اردیبهشت, 1403

راه دراز موزه مشاغل تبریز از پستو تا بازار

به گزارش صاحب دیوان به نقل از یاز اکو، رضا سرابی هنرمند و محقق تبریزی گفت: تولد دوباره موزه مشاغل مرهون همت دلسوزان تاریخ و هویت تبریز است و لازم است تا گام های جدی تری برای توسعه این موزه منحصر بفرد برداشته شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، رضا سرابی اقدم مجموعه دار و متولی موزه مشاغل آذربایجان در آستانه روز جهانی موزه در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری یازاکو ضمن یادآوری روزهای سختی که در مسیر تحقق موزه مشاغل پشت سر گذارده از همت و حمایت دلسوزان تاریخ و هویت تبریز قدردانی کرد.

ماه ها از آزادی این هنرمند و مجموعه دار تبریزی می گذرد از روزهای سختی که کارزار شناختن آدمهای دلسوز شهر هم بود.

از روزهای بدی که قرار بود نتیجه ۴۰ سال تلاش و تحقیق مجموعه دار شناخته شده تبریز را به غبار فراموشی بسپارد.

از روزهای تلخی که یک هنرمند، بدلیل هزینه کرد تمام زندگی اش در مسیر تاریخ و هنر به جای سکوی افتخار به پستوی زندان منتقل شده بود.

روزهای خوب گشایش دوباره موزه مشاغل و تلاش استاد سرابی برای ممانعت از سوتفاهم ها موجب شد تا کمتر از او بشنویم ولی خبر تعطیلی دوباره موزه مشاغل، موجب شد تا سراغ او و آنچه بر او گذشت برویم.

رضا سرابی اقدم با بیان اینکه خوشبختانه در راستای همراهی جدی یعقوب هوشیار شهردار تبریز و سید کاظم زعفرانچی عضو شورای شهر و رضا جانفشان شهردار منطقه هشت تبریز، موزه به حیات خود ادامه می دهد تصریح کرد: مهمترین مسئله حال حاضر موزه مشاغل به ویژه در فصل گردشگری نبود راهنمای موزه است.

وی افزود: پیش از این یک نفر به شکل نیمه وقت و تا ظهر در موزه مشغول بود که از ۱۵ فروردین به بخش دیگری منتقل شد و در نتیجه موزه از آن روز به بعد تعطیل است.

وی یاد آور شد: هرچند با وجود این راهنما در یک شیفت موزه متاسفانه در همان زمان عصرها هم تعطیل بود.

رضا سرابی خاطر نشان کرد: موزه مشاغل با داشتن بیش از ۲۰۰۰ وسیله تاریخی نیازمند حداقل دو راهنما در دو شیفت کاری است تا بتواند پاسخ گوی مراجعان و گردشگران باشد چرا که من به دلیل مشغله ها و البته وظیفه تعریف شده ام در موزه بیشتر می توانم به شکل ناظر و نیمه وقت در موزه حضور پیدا کنم.

از شایعه تا حقیقت
مجموعه دار شناخته شده تبریز با بیان اینکه در مدتی که زندان بودم شایعه های زیادی پشت سرم زده شد گفت: حرف و حدیث بسیاری از تهمت تقلبی بودن همه آثار موزه تا برج سازیم در ترکیه پشت سرم بود. خیلی ها پشتم را خالی کردن و خیلی ها هم بودند که از وضعیت بحرانی من نهایت سو استفاده را کردند.

افراد اثر گذاری بودند که می توانستند قدم موثری بردارند اما کوتاهی کردند و می شود گفت: این اتفاق کارزاری برای شناختن آدمهای دلسوز این شهر بود.

وی ادامه داد: ولی معتقدم قدرت رسانه و مردم بود که گره کور این مشکل را باز کرد.

لازم است که از تمام کسانی که در این مسیر حامی من و حمایت گر تاریخ این شهر بودند؛ به ویژه از اصحاب رسانه و خبر نهایت تشکر را داشته باشم.

 

زندان فرصت یا تهدید

رضا سرابی زندان رفتن را علاوه بر تمام آثار و عواقب بدش در زندگی و روند موزه مشاغل فرصتی برای مطالعه بیشتر و آموزش مجسمه سازی به زندانیان و برگزاری کلاسهای تاریخ برای زندانیان دانست.

وی گفت: در این مدت موفق شدم به ۲۳ نفر از زندانیان مجسمه سازی بیاموزم و ۹ نفر از آنها موفق به کسب مدرک مجسمه سازی از فنی و حرفه ای شدند.

 

موزه مشاغل در تبریز می ماند
رضا سرابی اقدم با بیان اینکه هدف و نظر من و برادرم از ابتدای کار و تلاش برای تحقق موزه مشاغل احداث و فعالیت آن در تبریز بود گفت:ما قلبا معتقد بودیم که این موزه باید به دلیل ویژگی و جایگاه تبریز و بازار آن در تاریخ و اقتصاد و ثبت جهانی بازار تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان و قرارگیری در مسیر جاده ابریشم در این شهر احداث شود.

وی تصریح کرد: خوشحالم که به مدد همراهی و همت دلسوزان شهر و مردم در این شهر به حیات خود ادامه می دهد.

 

موزه مشاغل، موزه ای منحصر بفرد و زنده
این هنرمند تبریزی با بیان اینکه در تمام دنیا موزه ها به منزله ویترینی از فرهنگ، باورها، سبک زندگی، اندیشه و تاریخ آن شهر و کشور است گفت: شهر تبریز با داشتن قدمت و تاریخ خود به موزه های بیشتری نیازمند است و خوشحالم که جزو اولین افرادی بودم که در نیل به این مسیر مجموعه های شخصی خودم را به موزه عمومی تبدیل کردم.

رضا سرابی با بیان اینکه موزه مشاغل به عنوان یک موزه مردم شناسی ویژگی های منحصر بفردی دارد گفت: تمام این ابعاد موجب شده تا این موزه به موزه ای زنده و با انتقال حس و تاریخی تبدیل شود.

وی اظهار داشت: من تمام توان و فکرم را برای بهتر شدن آن به کار گرفتم تمام اجزا حساب شده به کار گرفته شده و چیده شده اند و فضاسازی با رعایت جزئیات تاریخی مدنظر بوده است تا موزه به موزه ای زنده و جذاب و متفاوت برای گردشگران تبدیل کند.

 

تبریز خاستگاه رویدادهای تاریخی و مهد موزه
هنرمند تبریزی با بیان اینکه شهر برلین با وجود سابقه بسیار کمتری نسبت به تبریز دارای ۱۷۰ موزه رسمی و نزدیک به ۲۰۰ موزه خصوصی است گفت: تبریز با وجود قدمت خود و رویدادهایی که میزبان آنها بوده است هنوز هم با داشتن این تعداد موزه می تواند نگاه ویژه ای به گسترش موزه ها داشته باشد.

وی تاکید کرد: بسیاری از موزه ها همانند موزه مشروطه ذاتا نمی توانند در شهرهای دیگری شکل بگیرند؛ چراکه چنین موزه‌ای با انتقال حس حال تاریخی و رویدادهای آن در بستر حقیقی همان شهر است که می تواند معنا و مفهوم یافته و جان بگیرد.

 

رونق موزه‌ها، رونق شهر است
رضا سرابی با بیان اینکه در تمام دنیا موزه ها معمولاً زیر نظر شهرداری ها اداره می‌شوند گفت: ورود شهرداری ها به این مهم و حضور پررنگ شان در افزایش، توسعه و اداره موزه‌ها یک مفهوم روشن دارد و آن این است که وجود موزه ها برای شهر منفعت و درآمدزایی دارد، رونق گردشگری پول را به رگهای شهر تزریق می کند.

 

نگاه به حوزه فرهنگ و هنر هزینه بر است نه در آمدزا
وی با انتقاد از نگاه مقطعی به حوزه فرهنگ و هنر در اقتصاد شهری گفت: معمولاً طرح‌های فرهنگی راه پررنگی را تا افتتاح طی می کنند و بعدها به حال خود رها می شوند‌ چرا که نگاه به مقوله هنر و فرهنگ هزینه بر است نه در آمدزا!

وی تصریح کرد: لازم است تا با تغییر نگاه به شکل بلند مدت و نه مقطعی با هدف توسعه و گسترش موزه ها، شهرداری ورودی جدی‌تر به مدیریت این حوزه داشته باشد و با کمک گرفتن از بخش خصوصی توسعه موزه ها را در ابعاد مختلف در شهر شاهد باشیم.

 

موزه مشاغل نیازمند نگاه جدی به توسعه است
رضا سرابی با بیان اینکه فضای اختصاص یافته به موزه مشاغل ظرفیت توسعه بخش های خدماتی و فرهنگی را در فضای موجود دارد گفت: پیشنهاد من به شهرداری این است تا با افزودن کاربری های خدماتی همچون رستوران یا سینما و فروشگاه‌های صنایع دستی در کنار موزه مشاغل فضا را برای گردشگران کاربردی تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت