صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 18 اردیبهشت, 1403

در زندان‌های آذربایجان‌شرقی چه محصولاتی تولید می شود؟

۷۷ واحد تولیدی و کارگاهی در داخل زندان‌های استان آذربایجان شرقی در حال فعالیت است.

به گزارش صاحب دیوان، مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان آذربایجان شرقی در خصوص راه‌اندازی انواع شغل و حرفه در زندان‌های استان گفت : درحوزه ایجاد شغل‌های کارگاهی، حدود ۷۷ واحد تولیدی در فضای داخل زندان و ۹۰ واحد تولیدی در خارج از زندان برای مددجویان رای باز و نیمه باز ایجاد شده است. علاوه بر این، یکسری مشاغل نشسته همچون تولید صنایع دستی بومی نیز در داخل زندان‌های این استان راه‌اندازی شده است.

77 واحد تولیدی فعال در فضای داخل زندان شامل کارگاه فرش، کفش و کفاشی، کیف دوزی، صنایع فلزی و آهنگری، خیاطی، بسته بندی، مونتای کاری، تولیدی ماکروفر، مونتاژ موتور سیکیلت در زندان مراغه و مونتاژ انواع دوچرخه در سوله خسروشهر، صنایع دستی بومی، صنایع چوب، خبازی، آشپزی، شیرینی پزی، بسته بندی میوه، مونتاژ انواع محافظ برق یخچال و فتوسل، تاسیسات و خشک شویی از مهمترین کارگاه‌های دایر در زندان‌های استان هستند.
در خصوص واحدهای تولیدی در خارج از زندان نیز می‌توان به تعاونی مسافربری، اتوبوس رانی BRT، جهان صنعت اشراق، صنایع غذایی شیرزاد، باربری اقتصاد بار، شرکت رایکا کار فرتاک، رنگ کاری درب نادون، سرین نخل شمس، شرکت ایرانیان خواب، کارگاه چرم دوزی صاشا مدرن، پارک آبی هلیا، کارواش، شرکت شیرینی لذیذ، کارواش لوکس، شرکت رادیاتور آذیانار، کارگاه نجاری امجد، شرکت تاسیساتی سورن، شرکت رضوان سیر، شرکت آذردیاموند، مهام پلاست، تالار پذیرایی ساوالان، شرکت لنوگوال، کفش پای آرا، کفش نوبل، غذای تام لذت، صنایع چوبی صدرا، شومینه بیستون، شرکت ایمن موتور، آلومینیوم امجدپور، بنا آخر نیان نویاد، تراشکاری، و باطری سازی اشاره نمود.

محمد جوادی وضعیت اشتغال زندانیان این استان را در وضعیت خوبی توصیف کرد و تاکید نمود : زندان‌های استان آذربایجان شرقی از لحاظ اشتغال‌زایی برای مددجویان، از جمله 5 استان موفق کشور بشمار می‌رود.
مدیرکل زندان‌های استان آذربایجان شرقی، از اشتغال دو هزار و ۵۵۷ نفر از مددجویان استان خبر داد و عنوان کرد: تا به این لحظه، از مجموع مددجویان مشغول به کار، دو هزار و ۴۷۰ نفر مرد و ۸۷ نفر زن هستند که از این تعداد ۱۷۸ نفر به صورت اشتغال نشسته، هزار و یکصد نفر اعزام به کار و هزار و ۲۷۴ نفر به صورت کارگاهی مشغول به کار در زندان‌های استان هستند.

وی با اشاره به عقد قرارداد جدیدی مبنی بر افزودن واحد تولیدی جدید، گفت: طبق ابلاغیه از سوی ریاست سازمان زندان‌های کشور مبنی بر توسعه کمی و کیفی اشتغال زندانیان و توانمندسازی آنها در جهت اشتغال تولید محور، با افزودن بیش از 90 واحد تولیدی دیگر، قراردادی جهت تامین نیروی کار زندانی و پرداخت دستمزد به آنها منعقد شده است. میزان دستمزد دریافتی مددجویان، متناسب با میزان مهارت آنها و نوع کاری که انجام می‌دهند و طبق کارکرد روزانه آنها محاسبه می‌شود.

جوادی با اشاره به نیاز برگزاری دوره‌های آموزشی مفید و استاندارد به منظور مهارت آموزی و افزایش توانمندی مددجویان گفت: زندانیان استان آذربایجان شرقی به منظور اشتغال در فضای داخلی و خارجی زندان، نیازمند مهارت آموزی هستند. از این رو، دوره‌های آموزشی استاندارد در قالب کلاس‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای در 5 گروه تخصصی خدمات صنعتی، صنایع ساختمانی و عمرانی، کشاورزی و دامداری، صنایع دستی و هنری و خدمات عمومی، به صورت نظری و عملی زیر نظر اساتید با تجربه فنی حرفه ای، در داخل کارگاه‌های اشتغال زندان‌ها برگزار می‌شود.
وی در ادامه افزود : طی سال جاری، با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه ای، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه‌ها و دانشگاه تبریز و دانشگاه هنر اسلامی و کانون کارآفرینان استان، دوره‌های آموزش کسب مهارت برای ۳۳۰ عنوان رشته همچون جوشکاری، رایانه، سیم‌کشی ساختمان، اتومکانیک، برق خودرو، نقاشی خودرو، خیاطی زنانه و مردانه، آرایشگری و پیرایشگری، آرماتوربندی، باغداری، مبارزه با آفات گیاهان، هرس درختان، پرورش دام و طیور سبک و سنگین و … برگزار شده است و این دوره‌ها تداوم خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت