صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
سه شنبه, 11 اردیبهشت, 1403

خانه پروین کانون فعالیت های فرهنگی و هنری در تبریز

بازه زمانی ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین در روزهایی که گذشت، قصه متفاوتی داشت و خانه پروین اعتصامی در این ایام به کانون فعالیت های فرهنگی، هنری و ادبی تبدیل شده تا هم یاد و خاطره پروین اعتصامی گرامی داشته شود و هم گردشگران نوروزی تبریز با بازدید از خانه پروین، فرصت بهره مندی از رویدادهای مختلف فرهنگی و هنری را داشته باشند.

به مناسبت ۱۵ فروردین سالروز وفات پروین اعتصامی؛

کوتاه بودن فاصله زمانی ۲۵ اسفند، سالروز تولد پروین اعتصامی تا ۱۵ فروردین ماه سالروز وفات این شاعره تاثیرگذار ایران زمین، شاید نمادی از عمر کوتاه و در عین حال موثر پروین اعتصامی نیز باشد.

دو مناسبتی که معمولا یکی در شلوغی و هیجانات آخر سال و دیگری در پایان تعطیلات نوروزی چندان مجالی برای کنشگری فرهنگی و هنری پیرامون این شخصیت ادبی فراهم نمی کند، هرچند شخصیت شعری پروین اعتصامی که بزرگان معاصرش همچون دهخدا و علامه ی قزوینی مقاله هایی درباره اشعار او نوشته و شعر و هنرش را ستوده اند، بسی بزرگ تر از آن است که در حصار زمان قرار گیرد.

فعالیت های خانه پروین اعتصامی نیز با برگزاری آئین بزرگداشت تولد پروین اعتصامی در تاریخ ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۲ آغاز شد و در این آئین حسن گلی معاون فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ نباید پروین را فقط در ۲۵ اسفند ماه یاد کنیم و رسالت اداره ارشاد و انجمن‌های فرهنگی، یاد کردن مستمر بزرگان آذربایجان است که هر کدام را در حوزه خود شاخص سازی کنیم.

وی افزود: انتظار این است که محافل و انجمن های ادبی در همه ایام سال به تبیین و معرفی شخصیت پروین اعتصامی و دیگر مفاخر ادبی و فرهنگی ایران و آذربایجان اهتمام کنند که این مهم می تواند در تربیت نسل جدیدی از نخبگان ادبی و شاخص سازی اساتید و برجستگان حوزه شعر و ادب نقش ارزشمندی داشته باشد.

اجرای موسیقی عاشیقلار در قالب ویژه برنامه آذربایجان خاستگاه موسیقی عاشیقی ، اجرای برنامه روز جهانی هنرهای نمایشی و تجلیل از فعالان مقام آور این عرصه،‌ برگزاری کارگاه خوشنویسی با محوریت بزرگداشت استاد میر علی تبریزی واضع خط نستعلیق، برگزاری آئین کتابت قرآن کریم توسط جمعی از خوشنویسان تبریزی و بزرگداشت میرزا طاهر خوشنویس از جمله برنامه هایی بود که در ایام نوروز و در حضور شهروندان تبریزی و گردشگران نوروزی در خانه پروین انجام شد و در همه این برنامه ها ، ضمن اشاره به ابعاد مختلف ادبی و اجتماعی شخصیت پروین اعتصامی ، یاد و خاطره این بانوی شاعر تبریزی گرامی داشته شد.

علاوه بر این ایام نوروز در مقبره الشعرای تبریز نیز در قالب ویژه برنامه عید ۱۴۰۳ با مفاخر آذربایجان، پروین اعتصامی برای میهمانان و گردشگران معرفی شد.

واقعیت این است هر کدام از مفاخر آذربایجان در حوزه های مختلف از جمله شعر و ادب، سرمایه های گرانسنگی هستند که باید برای پاسداشت از فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گرفته و بسان الگوهای قابل دسترسی برای نسل های مختلف به خصوص جوانان معرفی شوند.

پروین اعتصامی علیرغم عمر کوتاه خود، در حوزه های مختلف مانند سرایش شعر اجتماعی با درون مایه سیاسی، گام های استواری برداشته است.

جمشید علیزاده، نویسنده و استاد ادبیات با اشاره به وجه سیاسی اشعار پروین معتقد است: شعر سیاسی به شعری گفته می‌شود که با زبان ساده علیه دستگاه حاکمیت سروده می‌شود.

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت