صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

حذف باکس‌های پسماند شهری در تبریز

از جمله برنامه‌های جدید مدیریت شهری تبریز در جهت برطرف نمودن نازیبایی‌های بصری، حذف باکس‌های زباله و پسماندهای شهری می‌باشد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در خصوص این برنامه جدید گفت: سیاست مدیریت شهری در سال جدید کاهش و حذف باکس‌های پسماندهای شهری و جایگزینی طرح جمع آوری زباله از درب منازل است.

حبیبه هراتی افزود : در مجموع در حدود پنج هزار و ۳۸۳ باکس زباله در نقاط مختلف شهر تبریز وجود دارد. این باکس‌ها نه تنها سبب ایجاد چشم اندازی بد در سطح شهر شده، از طرفی جایگزینی و تعمیر مداوم آنها نیز هزینه‌های زیادی را برای مدیریت شهری ایجاد نموده است.

وی در خصوص آغاز اجرای طرح حذف باکس‌های پسماندهای شهری گفت : بخش ابتدایی این طرح از اردیبهشت ماه سال جاری بصورت منطقه‌ای و از شهرک‌های زعفرانیه و رشدیه از ساعت 9 شب آغاز خواهد شد. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، این طرح طی ۶ ماهه اول سال جاری در تمام مناطق دهگانه تبریز اجرا خواهد شد.

هراتی در خصوص مزیت‌های این طرح گفت : تفکیک زباله‌ها از مبداء، جمع آوری آنلاین پسماندهای خشک و خشکاله از طریق اپلیکیشن بهروب، کاهش آلودگی محیط زیست ناشی از شیرابه‌های زباله‌ها، مبارزه با پدیده زباله گردی، جلوگیری از تجمع زباله ها و بوی نامطبوع آنها در معابر و حذف نازیبایی‌های بصری از محیط از جمله مزایای این طرح بشمار می‌رود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز با اشاره به اینکه تغییر ساعت جمع آوری زباله‌های شهری از روزانه به شبانه و حذف تدریجی باکس‌های زباله از اولویت اصلی سازمان مدیریت پسماند در سال جدید است، افزود: شهروندان تبریزی بطور میانگین روزانه هزار تن زباله تولید می‌کنند، به منظور دفن این حجم از پسماندهای شهری، شهرداری تبریز تدابیر ویژه‌ای همچون احداث لندفیل‌ها را اتحاذه نموده است.

هراتی همچنین با اشاره به راه‌اندازی سامانه «بهروب» در سال گذشته توسط شهرداری تبریز گفت: توسعه زیرساخت‌های شهر هوشمند از جمله گام‌های مهم و اصلی در جهت ارتقاء رتبه تبریز در شاخص‌های توسعه پایدار محسوب می‌شود و فرهنگ‌سازی به منظور استفاده شهروندان از سامانه « بهروب » می‌تواند در تفکیک از مبدا زباله بسیار کمک کننده باشد.

وی با بیان اینکه حجم تولید زباله در شهرها و کلانشهرهای کشور فاصله معناداری با استانداردهای جهانی دارد، گفت: کاهش تولید پسماند یکی از ملزومات شهرها برای ارتقای رتبه از حیث توسعه پایدار شهرهاست. در مقیاس جهانی، روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم زباله توسط هر فرد تولید می‌شود. این در حالیست که در ایران سالانه میزان تولید زباله توسط هر فرد ۶ برابر وزن خودش بوده که جمع آوری و دفن این حجم از پسماند شهری نه تنها هزینه‌ هنگفتی برای کشور به همراه دارد از طرفی با چالش‌ها و آسیب‌های زیست محیطی متعددی نیز همراه است.

وی اظهار کرد: شهرداری تبریز در سال جدید علاوه بر اجرای پروژه های زیست محیطی مثل لندفیل‌های دفن پسماند، در خصوص کاهش تولید پسماندهای شهری نیز اقداماتی در نظر گرفته است تا از طریق توسعه آموزش‌های همگانی و استفاده از سامانه بهروب بتواند باعث کاهش حجم زباله‌ها گردد که موفقیت‌ این طرح نیز در گرو حمایت همه جانبه رسانه های محلی و شهروندان است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت