صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 15 اردیبهشت, 1403

جشن جهانی در روز جهانی موسیقی

۲۱ ژوئن هر سال در تقویم جهانی روز جهانی موسیقی نامیده شده است و در بسیاری از کشورها جشن موسیقی برگزار می‌شود.

به گزارش صاحب دیوان و به نقل از ایمنا، روز جهانی موسیقی بیشتر به جشن موسیقی در جهان معروف است و بیشتر کشورها این روز را به شکل جشن‌های مردمی برگزار می‌کنند.

روز جهانی موسیقی چیست؟

۲۱ ژوئن، آخرین روز بهار مصادف با بلندترین روز سال، روز موسیقی یا به عبارتی روز جهانی موزیک (world music day) نامیده می‌شود.

هدف روز جهانی موسیقی

هدف از نامگذاری روز جهانی موسیقی ترویج صلح و آرامش و اجرای موسیقی با کیفیت برای همه مردم است.

تاریخچه روز جهانی موسیقی

اولین بار فردی به نام لرد منوهین (Lord Yehudi Menuhin)، نوازنده حرفه‌ای و اسطوره‌ای ویولون به شورای بین‌المللی موسیقی پیشنهاد بزرگداشت موسیقی در روزی جهانی را داد. شورای بین‌المللی موسیقی (International Music Council) توسط سازمان یونسکو در سال ۱۹۴۹ میلادی بنیان گذاشته شده است و هدف آن ترویج موسیقی و پذیرش گوناگونی هنر موسیقی در جهان است.

روز جهانی موسیقی هر سال ۲۱ ژوئن است، ۲۱ ژوئن ۲۰۲۰ برابر است با یک تیرماه ۱۳۹۹، روز ۲۱ ژوئن در کشور فرانسه تعطیل رسمی است.

روز جهانی موسیقی

جشن موسیقی چیست؟

لرد منوهین در سال ۱۹۷۳ میلادی، و با حمایت شورای بین‌المللی موسیقی، اولین روز جهانی موسیقی را در تاریخ یک اکتبر ترتیب داد، این روز، با پانزدهمین مجمع سالانه شورای بین‌المللی موسیقی در شهر لوزان در سوئیس همزمان بود که اهمیت بیشتری به آن می‌بخشید.

یکم اکتبر ۱۹۷۳، لرد منوهین با حمایت شورای بین‌المللی موسیقی اولین جشن روز جهانی موسیقی را در جهان برپا کرد. در سال ۱۹۸۲ ژاک لانگ وزیر وقت فرهنگ فرانسه جشن موسیقی فرانسه را در ۲۱ ژوئن برگزار کرد. این روز که در دنیا با نام فرانسوی آن یعنی (Fete de la Musique) هم شناخته می‌شود، هر سال در تاریخ ۲۱ ژوئن همزمان با اولین روز فصل تابستان برگزار می‌شود.

روز جهانی موسیقی

در سال‌های گذشته، ۳۵ میلیون نفر در ۷۰۰ شهر جهان در جشن‌های مردمی این روز شرکت کردند. هدف این جشن‌ها، برقراری صلح و آرامش و همچنین دعوت مردم به موسیقی خوب و باکیفیت گوش دادن است. برگزاری جشن روز جهانی موسیقی ۲۰۲۰ به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیار متفاوت‌تر از گذشته است.

برنامه‌های روز جهانی موسیقی

در روز جهانی موسیقی و موزیک بسیاری از موسیقی‌دانان سراسر دنیا، اقدام به برگزاری کنسرت رایگان در پارک‌ها، ایستگاه‌های مترو و قطار و حتی موزه‌ها به جای سالن‌های عظیم و باشکوه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت