صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

ثبت جهانی عمارت ائل‌گولی منوط به رعایت حریم تاریخی آن

نشست علمی بررسی تاریخی محلات تبریز با حضور دو تن از پژوهشگران تاریخی و کارشناسان شهری به همت مدیریت فرهنگی، اجتماعی شهرداری منطقه دو تبریز برگزار شد.

به گزارش صاحب دیوان، در این نشست علمی که با محوریت بررسی تاریخی «محله ائل گولی» در محل تالار اندیشه تبریز برگزار شد، کریم میمنت نژاد، پژوهشگر تاریخی محلات تبریز و عبداله فتحی از مدیران ارشد شهری در دهه پنجاه به بررسی سیر تاریخی تشکیل ائل گلی و مقایسه وضعیت گذشته و حال آن پرداختند.

کریم میمنت نژاد نویسنده و کارشناس ارشد شهری هم به سیر تاریخی تشکیل محلات در تبریز و نقش آن در صیانت از هویت این شهر اشاره کرد و گفت: بر اساس نقشه های تاریخی به جا مانده از گذشته، تبریز با 20 محله معروف خود شناخته می شد که هرکدام در معادلات اجتماعی و سیاسی نقش خاص و برجسته ای را ایفا می کردند. اما متاسفانه رشد شهرسازی در طی یکصد سال گذشته، بافت و هویت فرهنگی و تاریخی شهر را به هم زد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی ائل‌گولی تبریز، به برخی دست اندازی ها و تجاوز به حریم تاریخی عمارت ائل گولی در طی دهه های گذشته هم اشاره کرد و گفت: ثبت جهانی این عمارت در سازمان جهانی یونسکو منوط به رعایت همه ضوابط شهرسازی و میراث فرهنگی در حریم این اثر تاریخی ملی است و این امر همکاری، جدیت و هماهنگی همه دستگاهها را طلب می کند.

در این نشست علمی که با حضور و استقبال بیش از 300 نفر از شهروندان و کارشناسان مسائل شهر و شهرداری برگزار شد، عبداله فتحی با اشاره به سیر تاریخی وضعیت املاک این منطقه از شهر و پیدایش تفرجگاه معروف عمارت «ائل گولی» گفت: همه مدیران شهری و شهروندان و سازمان های دست اندرکار باید دست به دست هم داده و هویت این منطقه را حفظ کنند چرا که نفس تبریز به نفس ائل گولی وابسته است. به ویژه آنکه جاری بودن چندین رشته قنات در این محدوده، تبدیل آن به یک منطقه خوش آب و هوا و وجود اثر دیدنی و تاریخی، ایجاب می کند تا با بازنگری در برنامه ها و رویکردهای خود، نفس ائل گولی را باز کنیم و همه در جهت حفظ این منطقه گام برداریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت