صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
یکشنبه, 16 اردیبهشت, 1403

تجلیل از آشیق ده ده‌ش گوزلی پیشکسوت آشیقلار در نخستین همایش آشیق‌های جوان

نخستین مسابقه آشیق های جوان ایران به همت «خانه ایران آشیقلاری» و با همکاری معاونت هنری شهرداری تهران و حمایت مالی پروفسور «علی پولاد» روز هشتم خرداد ماه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار گردید.

برای این مسابقه از شش ماه پیش فراخوان داده شده بود که بیش از دویست گروه آشیقی و آشیق ثبت نام و آثار خود را ارائه داده بودند که از این تعداد، بیست و پنج اثر برای شرکت در مسابقه حضوری برگزیده شده بودند.

این مسابقه از ساعت ۹ صبح روز دوشنبه هشتم خرداد تا ساعت ۱۸ با حضور هنرمندان و اساتید موسیقی و علاقمندان ادامه یافت و در نهایت سه نفر (سه گروه) از سوی هیئت داوران برگزیده شدند.

هیئت داروان عبارت بودند از استاد آشیق نوروز چمنی، استاد آشیق محمد فرزانگان، استاد آشیق بهبود نظری، استاد آشیق ستار بابایی، استاد آشیق علیخان بابایی، استاد اوختای زمانی، استاد فرامرز گلزاری و استاد حسین سیامی.

نیز در روز بعد یعنی نهم خرداد مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان مسابقه از ساعت ۱۸ الی ۲۰ در همان مکان با حضور نماینده وزارت ارشاد، نماینده شهرداری تهران، تعدای از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر تهران، مسئولین فرهنگسرا و جمع کثیری از اساتید و مردم برگزار گردید که با اجرای پرشور موسیقی آشیقی توسط گروه های مختلف و هنرنمایی گروه های رقص آذربایجانی همراه بود.

برگزیدگان مسابقه عبارت بودند از: گروه «آتامان» از میانه با سرپرستی آشیق عارف قاسمی بعنوان مقام اول؛ گروه «آراز» از تبریز به سرپرستی آشیق یعقوب عبادی بعنوان مقام دوم و گروه «ایسکانلی» از موغان با سرپرستی آشیق بهزاد حسن‌پور بعنوان رتبه سوم.

در این مراسم علاوه بر برگزیدگان مسابقه از تعدادی از آشیقها و استادان پیشکسوت و همچنین آشیق های جوان تقدیر بعمل آمد که عبارت بودند از استاد پیشکسوت «آشیق دده‌ش گوزلی در تهران که سالهاست در مسند آشیقلار نامدار می باشد» ؛استاد «آشیق علی محمدی» نماینده خانه در استان اردبیل؛ استاد «آشیق نوروز چمنی»، «آشیق غلامرضا کمیجانی» نماینده خانه در استان مرکزی، آشیق جوان «آشیق حبیب اسدی» از آذربایجان غربی، آشیق جوان «آشیق ابوالفضل سهرابی» از همدان و آشیق نوجوان روشندل «آشیق رضا جهانی».

لازم به ذکر است خانه ایران آشیقلاری حدود ۱۰ سال است که بطور رسمی و با مدیریت و زحمات بی دریغ استاد آشیق سلجوق شهبازی فعالیت خود را شروع کرده و در این مدت برنامه های شایانی در سطح ملی و بین المللی برگزار نموده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت