صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 15 اردیبهشت, 1403

بهره‌برداری از باغ تاریخی دلگشای خوی

رئیس شورای اسلامی شهر خوی از بهره‌برداری باغ تاریخی دلگشای در شهر خوی در طی سال جدید خبر داد.

به گزارش صاحب دیوان، باغ تاریخی دلگشا در منطقه جنوبی شهر خوی واقع شده است و قدمت آن به دوره زندیه و پادشاهی احمدخان دنبلی برمی‌گردد. این باغ تاریخی بصورت چهارطبقه در فضایی به مساحت 18 هکتار ساخته شده بود. باغ دلگشا به دلیل اینکه در دامنه کوه قلابی قرار داشت، به آن داغ باغی نیز گفته می‌شد. علاوه بر عمارت زیبای آن، استخر بزرگ و حمامی از سنگ مرمر در بخش زیرین عمارت وجود داشت که به منظور برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های خاصی از آن استفاده می‌شد.  جشن مشروطیت در سال 1285 شمسی نیز در این باغ بزرگ برگزار شده است. تا اوایل دوره محمدرضا پهلوی این عمارت پابرجا بود اما متاسفانه اين باغ در گذشته توسط شهرداران به‌طور كلي تخریب و به‌جاي آن پادگان نظامي خوي احداث شد.

رئیس شورای اسلامی شهر خوی در خصوص بهره‌برداری باغ دلگشا گفت: احیای باغ تاریخی دلگشا به مساحت 6 هکتار در شهر خوی، هدیه ای به مردم هنر دوست این شهر است.

حمیدرضا عمرانی تصریح کرد: هدف از احیای باغ تاریخی دلگشا در ناحیه جنوبی شهر خوی آشنایی و پیوند مردم با تاریخچه ارزشمند خوی به عنوان یک شاهراه فرهنگ و هنر و اقتصاد و تجارت و علم و دانش است. چراکه تاریخ و تمدن هر شهری، هویت مردم آن است.

عمرانی در خصوص هزینه صرف شده برای احیای این باغ گفت: تاکنون نزدیک به ۱۵۰ میلیارد ریال برای احیای باغ دلگشا هزینه شده است. علاوه بر این، در حدود ۴۰۰ اصله گل رز و ۴۰۰ اصله گل مینیاتوری و ۴۰ اصله درخت توری نیز در این باغ کاشت شده است. به منظور ایجاد فضایی مفرح برای شهروندان خوی و مسافران و گردشگران، در داخل این باغ، فضاهای فرهنگی، محل پیاده روی، استراحت و اسکان و نمازخانه و سرویس های بهداشتی نیز احداث شده است.

به گفته رئیس شورای اسلامی شهر خوی، بهره‌برداری از باغ تاریخی دلگشا خوی به احتمال زیاد در نیمه اول سال جدید انجام گیرد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت