صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
شنبه, 15 اردیبهشت, 1403

بنام قونیه و مولانا؛ به کام خوی و شمس

مراسم بزرگداشت سالروز تولد مولانا ۸ مهرماه در شهر قونیه ترکیه برگزار و برنامه های مختلفی با حضور گسترده علاقمندان مولانا از سراسر جهان اجرا شد.

علی محبوبی رییس کاروان فرهنگ و هنر ایران که بیش از ۱۹  سال است با راه اندازی این کاروان و حضور در قونیه و مزار مولانا در مهرماه (تولد) و آذرماه (وفات) در این مراسم حضور دارد در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: در مراسم امسال قونیه استاد وحید تاج با گروه اساتید تنبور نواز توانست اجراهای بسیار زیبا و خوبی در قونیه و در جوار بارگاه مولانا داشته باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به این که حدود سه ماه برای حضور در مراسم تولد مولانا با محوریت خوی و مقبره شمس در قونیه برنامه ریزی منظم داشتیم توانستیم نگاه گردشگران جهانی را بسوی خوی و به طبع آن مقبره شمس جلب کنیم.

محبوبی ادامه داد: تبلیغ شهر خوی و معرفی بارگاه شمس در آن را به عنوان یک وظیفه فرهنگی سال‌هاست انجام می‌دهم و اکنون خوی و مقبره شمس بخاطر این پافشاری‌ها و اجراهای متعددی که در طول ۱۸ سال در قونیه داشته‌ایم، جزو لاینفک برنامه ها و مراسمات قونیه شده است.

وی از مسئولین قونیه اعم شهرداری و اداره کل توریسم آن برای صدور مجوزهای کنسرت‌ها و برنامه‌ها تشکر و قدردانی کرد.

عبدالستار یارار مدیرکل توریسم قونیه نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: همه ساله در قونیه برنامه‌های مختلفی اجرا می‌شود که اصلی‌ترین آن برنامه‌ها و کنسرت‌های مربوط به خوی و مقبره شمس است.

وی افزود: امسال اجرای کنسرت وحید تاج رنگ و بوی بسیار خوبی به قونیه بخشیده بود.

ناجی باکرجی رییس بارگاه مولانا نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تلاش می‌کنیم میزبان خوبی برای عاشقان مولانا از سراسر جهان باشیم.

وی تصریح کرد: امسال حضور ایرانیان بر غنای برنامه‌های فرهنگی و هنری افزوده بود، به طوری که جمعیت زیادی برای کنسرت وحید تاج آمده بودند.

ناجی باکرجی از زحمات علی  محبوبی در راستای پیوند فرهنگی خوی و قونیه و شمس و مولانا و حضور مداومش در قونیه و اجرای برنامه‌ها و کنسرت‌ها تشکر و قدردانی کرد.

دکتر سهیلا حکمت از پزشکان برجسته ایرانی نیز در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: امسال همه جای قونیه رنگ و بویی از شهر خوی و مقبره شمس می‌داد، به طوریکه که احساس می‌کردیم در شهر خوی و مقبره شمس هستیم.

وی از مسئولین ایران درخواست کرد که زمینه اجرای برنامه فرهنگی و هنری  و حضور گردشگران داخلی و خارجی را در کشور فراهم کنند.

 

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت