صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
دوشنبه, 10 اردیبهشت, 1403

برای خودمان یک امام حسین(ع) دل‌بخواهی نسازیم

مسئول کاروان امام علی(ع) تبریز با بیان اینکه ما نباید از خودمان یک امام حسین(ع) دل‌بخواهی بسازیم، گفت: انسان وقتی عاشق کسی می‌شود باید خود را با او هماهنگ کند و دلش را به دست بیاورد؛ حال که معشوق ما امام حسین(ع) است، اگر می‌خواهیم راه آن حضرت و ائمه(ع) را طی کنیم باید دل آنها را به دست بیاوریم و این به دست آوردن دل فقط و فقط از راه قرآن است.

احمد تیزچنگ، مربی قرآن و مسئول کاروان پیاده امام علی(ع) تبریز، با اشاره به اینکه این کاروان ۴۰ روز تا رسیدن به کربلا از مبدأ تبریز و شهرها و استان‌های مختلف با پای پیاده حرکت می‌کند، در مورد فلسفه پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: انسان برای رشد خود باید سختی و ریاضت بکشد، این پا به رکاب بودن در ایام اربعین، با وجود بالا رفتن سن هم ما را در طول سال قوی نگه می‌دارد، محتاج کسی نمی‌کند و قطعا زندگی ما را متحول می‌کند.

وی افزود: در این مسیر مصداق آیات «فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَىٰ» (لیل/ آیه ۷) و «فَإِنَّ مَعَ ٱلۡعُسرِ يُسرًا» (شرح/ آیه ۵) را لمس کرده‌ایم. توجه به این آیات برای ما پیشرفت و طی کردن مسیر را آسان‌تر می‌کند، متوسل شدن به اسماء الهی زندگی را آسان می‌کند. پیاده‌روی اربعین خود یک تفریح اعتقادی است، چراکه همه بعد از سفر اربعین احساس فرح و تبرج می‌کنند.

اربعین؛ نشانه‌هایی از نزدیک بودن ظهور امام زمان(عج)

تیزچنگ با اشاره به اینکه مهم‌ترین پیام اربعین «اِعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللّه» است، بیان کرد: دنیا یک درد تولد و زایمان دارد، این اربعین نشانه‌هایی از نزدیک بودن ظهور امام زمان(عج) است؛ در اربعین ۲۵ تا ۳۰ میلیون زائر هر ساله در مسیری حرکت می‌کنند؛ نظم و هماهنگی که در این راه است در هیچ کجا پیداشدنی نیست، مسیر ۱۰۰ کیلومتری نجف تا کربلا با این حجم از زائران اختلالی در آن ایجاد نمی‌شود و هیچ وقت گره‌ای در این نظم و هماهنگی نیفتاده است.

مسئول کاروان امام علی(ع) تبریز یادآور شد: اربعین تتمه ظهور و «نور علی نور» است امیدواریم به‌زودی خبر «نور علی نور» و ظهور حجت دل همه را وا کند تا لذت کلمه به کلمه آیات قرآن را دریابیم و قرآنی که یک سفره و مائده آسمانی است را بتوانیم مزه کنیم. اربعین تمرینی است برای اینکه آیه «فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ» را به منصه ظهور بگذاریم. قدرت بدنی جسمی و روحی خود را با تابلوی جریان کربلا منطبق و سعی کنیم هر طور شده در این مسیر قدمی برداریم.

وی با تأکید بر اینکه در این راه نویدهای رهبر معظم انقلاب که بحث تربیتی برای آماده‌سازی ظهور است را باید در نظر داشته باشیم، گفت: برای حفظ این نورانیت در طول سال هر زائر باید از این اربعین تا اربعین بعدی خود را آماده کند، در این مسیر که همیشه نماز را اول وقت خوانده‌ایم تمرینی است برای مابقی روزهای سال، سحرهای اربعینی ممارستی است تا این سحرها و بیدار بودن‌های شبانه را نگهداری کنیم، اینکه قبل از طلوع فجر بیدار بمانیم قدرت بدنی ما را به‌روز و قوی می‌کند.

این آزاده و جانباز دفاع مقدس یادآور شد: برای شرکت در مراسم اربعین سعی کنیم هزینه سفر را یک باره تأمین نکنیم بلکه دخلی برای خود بگذاریم و در طول سال هزینه آن را به‌صورت کم کم و مستمر کنار بگذاریم، اگر خود نتوانستیم برویم کسی را راهی این سفر کنیم؛ طبق آیه ۳۲ سوره مائده «وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا؛ و هر کس نفسی را حیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده.»

حفظ نعمات اربعین با نمازهای اول وقت

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم فیوضات و نعمات اربعین را نگهداری کنیم باید نمازهای اربعین را نگه داریم، توضیح داد: باید نمازهای اول وقت این ایام را به زندگی تعمیم دهیم، در این صورت در حال و هوای اربعین می‌مانیم. در حال و هوای اربعین ماندن همیشه با حرارت ماندن است، در زیارت عاشورا به این حرارت اشاره شده است، وقتی می‌گوییم «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ثارَ اللَّهِ وَ ابْنَ ثارِهِ»، اغلب «ثار» را خون ریخته شده می‌گویند اما ثار یک انقلاب است، حرارت است. یعنی سلام بر حرارت خدا، حرارات خدا «نور علی نور» است وقتی ما هر روز در نور علی نور باشیم دیگر به وسوسه‌های شیطانی توجه نمی‌کنیم، دل ما دیگر به وسوسه‌های دنیایی و شیطانی بی‌توجه می‌شود و یک توفیق جبری برایش حاصل می‌شود.

مسئول کاروان پیاده امام علی(ع) تبریز بیان کرد: باید بگویم از اول حرکت این کاروان طی ۱۴ سال اگر این راه بوده و ادامه داشته است، با توجه به اینکه از دولت و ارگانی حمایت نشده اما اینکه همچنان به راه خود ادامه داده ماحصل جلسات قرآن هشت ساله ما در اسارت است، چراکه خداوند در آیه ۶۹ سوره عنکبوت می‌فرماید: «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ»؛ آن جلسات قرآن در اسارت موجب استمرار این حرکت کاروان شده است.

تیزچنگ با اشاره به اینکه پیاده‌روی آن هم بدون هدف سخت‌ترین کار در زندگی است، یادآور شد: همه می‌توانند این مسئله را امتحان کنند اگر بی‌هدف پیاده‌روی کنیم چیزی جز خستگی و درد ماهیچه و تاول نصیب آدم نمی‌شود، اما حرکت روزانه ۴۰ کیلومتری پشت سر در مسیری که نهایت آن حسین بن علی(ع) و عشق به اوست هم نوعی اعجاز است که از قرآن و مفاهیم آن برآمده است.

وی اظهار کرد: در این کاروان و حرکت ۴۰ روزه هر روز آیه‌ای را به‌عنوان نصب‌العین تکرار می‌کنیم، و این تکرار هم برگرفته از خود قرآن است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا وَسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَأَصِيلً» (احزاب/ ۴۲ و ۴۱)؛ زیاد تکرار کردن آیات قرآن، انسان را به متن، فهم و عمق قرآن می‌برد. در عمق قرآن حل تاریکی‌ها، پیچیدگی‌ها و مبهمات زندگی است. قرآن راهکار نشان می‌دهد، چراکه دفترچه راهنمای مشاعر، ذهن، روح و ضمایر ماست.

این مربی قرآن کریم با اشاره به آیه ۶۳ سوره انفال «وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ» گفت: اربعین تسخیر قلوب است همه از دکتر و مهندس و خانه‌دار و کارگر و… در این رزمایش اسلامی حضور پیدا می‌کنند، در این مسیر اگر کسی هم همراه نبوده و نتوانسته حضور پیدا کند ارادت خود را به طرق مختلف نشان می‌دهد؛ در مسیری که ما طی این یک ماه پیمودیم حتی اگر شده با زدن یک بوق توسط خودروهای عبوری که در جاده هستند و کاروان در حال حرکت را می‌بییند نشان داده‌اند.

تیزچنگ بیان کرد: یکی از آسیب‌هایی که ممکن است با قرار گرفتن در این مسیر و وارد نشدن به عمق مسئله عاشورا و اربعین دچار شویم ساختن یک الگوی دل‌بخواهی است، ما نباید از خودمان یک امام حسین(ع) دل‌بخواهی بسازیم؛ حضرت سیدالشهدا(ع) کسی که سلسله خلقت از ایشان و خاندان معصومشان است و بهترین الگو است. انسان وقتی عاشق کسی می‌شود باید خود را با او هماهنگ کند، او را متوجه خود کند و دلش را به دست بیاورد؛ حال که معشوق ما امام حسین(ع) است، اگر می‌خواهیم راه امام حسین و ائمه(ع) را طی کنیم باید دل آنها را به دست بیاوریم و این به دست آوردن دل فقط و فقط از راه قرآن است.

قرآن را با توسل به حضرت ولی‌عصر(عج) تلاوت کنیم

وی افزود: اگر می‌خواهیم وجود و عطر نازنین امام زمان(عج) را هر روز احساس و استشمام کنیم باید وارد متن قرآن شویم. در این صورت است که خیلی از مشکلات حتی مشکلات مالی‌مان هم حل می‌شود، چراکه قرآن علوم اجرایی است، اگر بخواهیم بین ما اختلاف نباشد و شیطان در ما رخنه نکند باید به باب قرآن مراجعه کنیم.

این مربی قرآن تأکید کرد: قرآن را با توسل به حضرت ولی‌عصر(عج) باز و تلاوت کنیم، چراکه مفسر حاضر و اول و آخر قرآن اوست. از ایشان در این راه کمک بخواهیم که ما را به رودخانه اربعین برساند، چراکه مربی اول و آخر قرآن است. ولایت معرف قرآن و قرآن معرف اهل بیت(ع) است. اگر ما به این دو چنگ بزنیم مثلثی تشکیل می‌‍شود که هیچ‌کس نمی‌تواند این سه ضلع را از هم جدا کند.

منبع: ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت