صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 12 اردیبهشت, 1403

انجمن سینماگران استان آذربایجان‌شرقی، انجمنی برای هیچ!

پیش از هر کاری باید اداره‌ی ارشاد تکلیف خود را مشخص کند که این انجمن را می‌خواهد یا نه. چون با تجهیزاتی که مربوط به بیست سال پیش است، اساسنامه‌ای که پر از ایراد است، هیئت امنایی که کارش مانع‌تراشی است نمی‌توانند از ما انتظار درآمدزایی و فعالیت‌های آرمانی داشته باشند.
صاحب دیوان به نقل از یاز اکو؛ پری اشتری – روز یکشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۰ انتخابات اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن سینماگران آذربایجان‌شرقی با تأخیری چند ماهه به خاطر شرایط کرونایی در فضای باز مجتمع سینمایی ۲۲ بهمن تبریز برگزار شد. اعضای هیئت مدیره‌ی این انجمن در حالی مسئولیت را به نفرات جدید تحویل دادند که پر بودند از گلایه‌هایی که به نظر می‌رسد از دیرباز بوده‌اند و گویا پایانی نیز نخواهند داشت. گلایه از نادیده گرفتن انجمن، به رسمیت شناخته نشدن، کمبود امکانات و … ده‌ها حرفی که مثنوی صد من است و حکایت یک بام و دو هوای اداره‌ی ارشاد استان که مدیرانش حتی زحمت شنیدن درددل‌های اهالی سینما را به خود ندادند و هیچ یک در انتخابات انجمن حضور نداشتند.

برخورد نامناسب مدیران فرهنگ و ارشاد استان با انجمن موجب دلسردی است
یونس مقدم، فیلمساز و رئیس هیئت‌مدیره‌ی انجمن سینماگران در این جلسه با اشاره به تمام مشکلات می‌گوید: «وقتی ما مدیریت انجمن را به دست گرفتیم، ۸۰۰ نفر عضو داشت که بسیاری از آن‌ها را حتی به اسم هم نمی‌شناختیم. به عنوان اولین اقدام ترتیبی دادیم که عضوگیری با عبور از فیلتر تحصیلات و سابقه‌ی کار واقعی در حوزه‌ی فیلم و سینما صورت بگیرد و بنابراین اعضا به ۲۰۰ نفر تقلیل یافتند. همین باعث شد که ساماندهی امور مربوط به این حوزه راحت‌تر صورت بگیرد.»

وی می‌افزاید: «با وجود این‌که ما کارمان را بسیار پر انرژی شروع کرده بودیم اما متأسفانه برخورد بد مدیران فرهنگ و ارشاد با انجمن باعث شد کم‌کم دلسرد شویم. من در هیئت‌مدیره‌ی پیشین مدیرعامل بودم و تمام سینماگران تا امروز به شکل جهادی در این حوزه فعالیت کرده‌اند بدون کوچک‌ترین حمایت مادی و معنوی اما کار حرفه‌ای به شکل جهادی مقطعی خواهد بود و کسانی که بعد از ما نیز این کرسی را تحویل خواهند گرفت نیاز به حمایت دارند. در این استان هیچ کسی انجمن سینماگران را به رسمیت نمی‌شناسد به خاطر همین در فضای مجازی شاهد کلاهبرداری‌ها و بی‌اخلاقی‌های ریز و درشت تحت عنوان تست‌های بازیگری هستیم و هر چقدر فریاد زدیم که با این اعلان‌ها برخورد قانونی کنید، کسی به حرف ما اهمیتی نداد. اگر قرار باشد انجمن در هیچ کاری نقشی نداشته باشد و فقط یک سال یکبار یک جشنواره برگزار کند که دیگر نیاز به این مسائل نیست چون اداره‌ی ارشاد بیشتر از ظرفیت نیاز خود کارمند حوزه‌ی سینما دارد که آن‌ها هم می‌توانند جشنواره برپا کنند؛ اما اگر به تخصص‌گرایی اعتقاد داریم باید دست کسانی را که دلسوز این عرصه هستند، باز بگذاریم و پشتیبانی کنیم تا به نتیجه‌ی مطلوب برسیم.»

مقدم تأکید می‌کند: «اساسنامه‌ی انجمن که معلوم نیست چطور و بر چه اساس نوشته شده نیاز فوری به اصلاح دارد که امیدوارم هیئت مدیره‌ی جدید بتوانند آن را عملی کنند.»

وی می‌گوید: «یکی از ساده‌ترین راه‌های درآمدزایی برای انجمن بحث آموزش است اما سازمان مذکور به ما مجوز برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی را نداد چون معتقد بود بازار آموزشگاه‌های مستقل کساد می‌شود.»

به گفته‌ی یونس مقدم عدم حمایت از انجمن در دومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم تبریز در زمان مدیریت وقت اداره‌ی فرهنگ و ارشاد استان به وضوح به اعضا ثابت شد و هیئت‌مدیره در نهایتِ کارشکنی مدیران، با استفاده از روابط شخصی خود موفق شدند جشنواره‌ی درخوری را برگزار کنند.

گویا فقط دارند انجمن سینماگران را تحمل می‌کنند
فیروز عاقلی، یکی از پیشکسوتان عرصه‌ی سینمای استان نیز در این جلسه به مشکلات عدیده‌ی انجمن اشاره می‌کند و می‌گوید: «انجمن سینماگران گویی بلایی است که به جان اداره‌ی ارشاد افتاده و گویا فقط دارند ما را تحمل می‌کنند اما این وضعیت یک انجمن صنفی نیست. حتی به فرض این‌که تا به امروز این انجمن هیچ کاری در این حوزه نکرده باشد آیا تنها و تنها پایه‌گذاری جشنواره‌ی فیلم تبریز برای به رسمتی شناختن این انجمن کافی نیست؟ اما در مقابل اداره‌ی ارشاد حتی یک اتاق خالی اضافه را از انجمن دریغ کرد.»

انجمن حتی یک دوربین ساده در اختیار ندارد
وحید فولادوند نیز به عنوان مدیرعامل انجمن سینماگران آذربایجان‌شرقی نیز می‌گوید: «به نظر من پیش از هر کاری باید اداره‌ی ارشاد تکلیف خود را مشخص کند که این انجمن را می‌خواهد یا نه. چون با تجهیزاتی که مربوط به بیست سال پیش است، اساسنامه‌ای که پر از ایراد است، هیئت امنایی که کارش مانع‌تراشی است نمی‌توانند از ما انتظار درآمدزایی و فعالیت‌های آرمانی داشته باشند. وقتی انجمنی که متعلق به سینماگران است یک دوربین ساده در اختیار ندارد تا حتی از جلسات نقد فیلم یا ورک‌شاپ‌های برگزار شده تصویربرداری کند، چطور انتظار می‌رود که بتواند از اعضای خود تمام قد حمایت کند و پشتیبان آن‌ها برای تولید فیلم باشد؟»

برگزاری دومین جشنواره‌ی فیلم تبریز با دست خالی و موانع بسیار
حسین اصل عبداللهی، خزانه دار انجمن سینماگران آذربایجان‌شرقی نیز می‌گوید: «ما انجمن را با بودجه‌ای نزدیک به صفر، خط تلفنی مسدود، کامپیوتری خراب و اتاقی با کمترین امکانات تحویل گرفتیم و مقصر این موضوع نه هیئت مدیره‌ی پیشین که مدیران بالادستی بودند که انجمن برایشان مهم نبود. با وجود این، با همت اعضا و عزم جزم رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل انجمن فعالیت‌های قابل توجهی در این دوره انجام شد که یکی از مهم‌ترین‌ها برگزاری دومین جشنواره‌ی فیلم تبریز با دست خالی و موانع بسیار بود.»

وی می‌افزاید: «با وجود این‌که بودجه‌ی در نظر گرفته شده برای این جشنواره بسیار کم بود، اعضای هیئت مدیره‌ی انجمن توانستند با استفاده از امتیازات شخصی و به اصطلاح رفاقتی جشنواره‌ی خوبی را برگزار کنند و در پایان نیز از بودجه‌ی مورد نظر مبلغی اضافه در حساب انجمن به جا گذاشتند اما مدیران به جای قدردانی با این موضوع مثل یک نقطه‌ضعف برخورد کردند. این نشان می‌دهد که مسئولان ما انجمن را نه یک تشکیلات صنفی که یک بازوی فرعی تلقی می‌کنند که بود و نبودش تأثیر چندانی در پیشرفت روند فعالیت‌های سینمایی ندارد و تنها در صورت لزوم می‌توان به آن مراجعه کرد.»

عبداللهی ابراز امیدواری می‌کند که هیئت مدیره‌ی جدید بتوانند این روند را تغییر دهند.

گفتنی است که در این جلسه که با حضور اعضای انجمن سینماگران آذربایجان شرقی، اعضای هیئت مدیره‌ی سابق و کاندیداهای تأیید شده برگزار شد، میثم حبیبی، مهدی شیرین، میکائیل نظری، رضا آذران و سعید قمیان به عنوان اعضای هیئت مدیره، مهدی حیدری و قربانعلی طاهرفر به عنوان اعضای علی‌البدل، ولی باقری به عنوان بازرس و حامد راد به عنوان عضو علی‌البدل بازرس انتخاب شدند.

@yazeco.ir
@pari.ashtari

@yme1399

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت