صاحب‌دیوان، پایـگاه خبــری و تحلیلی تاریخ و فـرهنگ ایران

پارس وی دی اس
چهارشنبه, 12 اردیبهشت, 1403

افسانه «ملک محمد» روی صحنه تئاتر تبریز

نمایش «ملک محمد» از افسانه‌های آذربایجان، به تالیف زنده‌یاد صمد بهرنگی از 25 فروردین ماه 1403 در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه می‌رود.

به گزارش صاحب دیوان، داستان «ملک محمد» از کتاب افسانه‌های آذربایجان به تالیف زنده یاد صمد بهرنگی، برگرفته شده است. این افسانه در میان مردم آذربایجان شهرت زیادی دارد. صمد بهرنگ به دلیل علاقه خاصی که به افسانه ها و رویدادهای آذربایجان داشت، آن را برگفته از احوالات مردم این سرزمین می‌دانست. از این رو در کتاب خود با عنوان افسانه های آذربایجان، تصویر زنده و زیبایی از فرهنگ آذربایجان را از زبان مردم کوچه و بازار نقل کرده است.

داستان‌های محلی و عامیانه‌‌‌ی این کتاب، نه تنها باعث آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ و آیین‌های آذربایجان می‌شود، بلکه روایات و داستان‌های آن، خواننده را به خاطرات دوران کودکی‌اش می‌برد. ملک محمد، یکی از قهرمان‌های‌ این کتاب، به جنگ سیاهی‌ها و نیروهای شر می‌رود. این افسانه توسط اکبر شریعت، نمایش‌پردازی و دراماتورژی شده و در قالب نمایشنامه بدون دیالوگ مناسب اجرای صحنه‌ای، آماده شده است. این نمایش نویس تبریزی کارهای موفق و برجسته بسیاری همچون نمایش‌های ترکی «پاشا»، «آجی و کول»و «مسیو» را در کارنامه کاری خود دارد.

افسانه «ملک محمد» بصورت نمایش کانتمپروری بوده و بصورت تلفیقی از نور، موسیقی و حرکت طراحی شده است. طراحی هر کدام از حرکت‌ها مطابق با خط داستان، جغرافیای داستان و بروزترین متد کارئوگرافی انجام گرفته است. این نمایش به کارگردانی بابک و سهند قیصری تهیه شده است که پیش از این با نمایش‌های متعددی همچون «بر فراز پل» به صحنه رفته‌اند. نمایش بر فراز پل نیز تلفیقی از موسیقی، نور طبیعی آتش و حرکت بدون دیالوگ بود که رشادت‌های شهدای مرزبانی آذربایجان در مقابل قوای روس را روایت می‌کرد.

مراحل ساخت و تولید این نمایش، اعم از طراحی حرکت‌ها، لباس، نور و تمرین بازیگران 7 ماه به طول انجامیده است. این نمایش از 25 فروردین در تئاتر شهر تبریز به روی صحنه خواهد رفت و علاقمندان به افسانه‌های آذربایجانی می‌توانند با تهیه بلیط از آن دیدن نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یادداشت